Van Oude Mensen, de Dingen Die Voorbij Gaan (1975)

Nederland
300 minuten / 295 minuten (DVD-versie) (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Walter van der Kamp
met Lo van Hensbergen, Andrea Domburg en Josine van Dalsum

Lot wil gaan trouwen met Elly Takma, de dochter van meneer Takma. Hij vraagt aan zijn moeder waarom hij dat wil. Zijn moeder weet dit ook niet, maar ze weet wel dat ze dan nog helemaal alleen over blijft. Ze is wel getrouwd met Steyn, haar derde man, maar die liefde is inmiddels ook al bekoeld. Lot en Elly gaan vaak bij oma Ottilie op bezoek. Ook de kinderen en andere kleinkinderen komen daar vaak. Ieder van hen weet iets, heeft een vermoeden dat er iets is tussen Ottilie en Takma, maar niemand weet wat het precies is. Daardoor kan het geheim lang geheim blijven. Na hun huwelijk gaan Lot en Elly op reis. Zij bezoeken familieleden in Parijs, Brussel en Nice. Met wie ze ook spreken, steeds speelt het ding een rol in hun gesprekken. Lot is erg bang om oud te worden. Hij wil daarom met Elly gelukkig worden in het Zuiden. Dan vergeet hij misschien de ouderdom.

FisherKing
De DVD is uitgekomen.

Details

Edit:

Meer details

Sneakerjeans29
Staat er ook al op zie ik. Het wordt meer seriemeter. Echt een aanrader.

FisherKing
Mini-serie-meter. Een wezenlijk verschil

avatar van mdj
mdj
Geen tv-spel dat je moet gaan bekijken om de spannende verhaallijn. Het 'geheim' is zo'n beetje al in de eerste scene duidelijk. Mooi vooral vanwege het taalgebruik, manier van spreken (keurig articulerend) en het beeld dat geschetst wordt van het leven van met name twee oude mensen en de familie van Ottilie sr. (zij is de hoofdfiguur). Hoe levens lopen, dikwijls niet al te plezierig door kleine dingen, door hoe er tegen iets aangekeken wordt. De ontevreden dochter Ottilie, Ellen Vogel in een mooie rol van stand/geldbewuste aangetrouwde vrouw en Lot die mijmert over ouder worden en in saaiheid vervallen (volgens hem), alle personages worden eigenlijk goed neergezet. Alles enigszins gedateerd maar op die manier juist ook een mooi beeld gevend van een ander tijdperk.
Heb het boek van Couperus niet gelezen, maar heb zo'n vermoeden dat dat erg goed gevolgd wordt. Weet iemand dat?

Na meer dan dertig jaar de serie weer teruggezien en nog niets aan kracht verloren.

gauke schreef:

De toenmalige crème de la crème van het Nederlands toneel deed mee aan deze legendarische, nostalgische, uiterst sfeervolle en trage zevendelige televisieserie, een soort van familiekroniek over drie generaties uit de hogere kringen (voormalig Nederlands Indië) met als tragisch middelpunt een man van 93 en een vrouw van 97 die dagelijks bij elkaar komen op haar kamer. Het zijn vooral psychologische karakterportretten.

avatar van Hendrick99
Wat mij betreft een klassieker, alhoewel ik De Stille Kracht (van dezelfde auteur) nog iets sterker vind. In beide boeken en televisieseries speelt het voormalig Nederlands Indië een grote rol. In "Van Oude Mensen" ligt de nadruk heel erg op nostalgie, ouderdom en een vreselijk geheim vanuit het verleden. Indrukwekkende acteerprestaties en rustig camerawerk. Hier en daar een foutje in de montage (scènes omgedraaid).