The Virgin of Juarez (2006)

Thriller / Drama

geregisseerd door Kevin James Dobson
met Minnie Driver, Ana Claudia Talancón en Esai Morales

In het grensstadje Ciudad Juarez worden honderden jonge, onschuldige vrouwen vermoord. Reporter Karina Danes onderzoekt deze serie moorden. Ze ontmoet een van de weinige overlevenden van deze gruwelijke wandaden, Mariela. Zij is een vrouw met een hemelse en charismatische uitstraling, die tijdens haar herstelperiode onder andere visioenen van de maagd Maria ziet. Al gauw wordt Mariela voor velen een symbool van hoop. Als ze naar het oosten van Los Angeles verhuist, verandert ze zelfs in een Jeanne d'Arc-achtige figuur voor een neochristelijke bende van latino's. Karina volgt het ongelooflijke verhaal van de transformatie van een jonge vrouw op de voet. Uiteindelijk blijkt haar betrokkenheid zelfs te groot, als de bende uiteenspat in drama en geweld.

avatar van henkula
Minnie Driver is altijd wel leuk om te zien, maar bij het zien van Angus Macfadyen, denk ik al gauw TV, de film is helaas ook niets anders dan een opstapeling van 'toevalligheden'.

avatar van korenwolf
Typisch een film waar je van moet houden. Het is erg afhankelijk hoe je er tegenaan kijkt. Dat vind ik zowieso met dit soort films. Je kan ze tweeledig bekijken: 1) je kijkt ernaar, ziet een verhaal, leuke actrices en denkt niet dieper dan een paar messteken en kogelgaten of 2) je ziet een verhaal, gebaseerd op ware feiten en beleefd de hele ontstaans-geschiedenis van een icoon waar meer achter gezocht kan worden dan pure divinity.
Het is dan ook niet eens de hoofdlijn van de film, het feit dat er verschrikkelijke daden worden verricht in het grensgebied VS/Mexico, maar meer het gedachtegoed er omheen wat mij aangreep. De gedragingen van mensen die in wanhoop leven, het zoeken van een toevluchtsoord, het iconiseren van een individu die als statussymbool fungeert waar men zich achter kan verschuilen en de misbruik die bepaalde personen kunnen maken van de macht die met deze iconisatie/vergoddelijking is verworven om hun eigen macht aan te woekeren. De manier waarop de regisseur dat in beeld weet te brengen vind ik op zich al een bonuspunt waard. De acteurs slepen je mee in een overtuiging waarvan hun gespeelde karakters de oorsprong niet eens kennen. Zo heb ik hem ervaren.

Dat en het feit dat ik het geen vervelende film vond is zeker een positieve beoordeling waard. Ik ga iets, voor mijn doen, zeldzaams zeggen: "Ik vind dat deze film te laag beoordeeld wordt". Nu zal hij relatief onbekend zijn vanwege het lage aantal stemmen sinds de toevoeging, en dat is jammer. Het is geen hoogvlieger maar zeker de moeite waard. Qua sfeer een beetje vergelijkbaar met Maria Full of Grace.

Geen spectaculair geheel, maar prima verhaal, meer dan redelijk acteerwerk en pakkende sferen. Met een kleine knipoog naar de critici die de Mexicaanse politie veroordelen en zeggen niets te doen…..misschien zijn de toevalligheden die mijn voorganger noemt wel juist de bedoeling.

avatar van henkula
het staat ook tussen twee haakjes geschreven 'toevalligheden':)

Betrekkelijk goede film met een wel zeer goede Minni Driver.
Het onderwerp in de film, de vrouwenmoorden in Juarez, is hetzelfde als in de film 'Bordertown' met Jennifer Lopez, maar deze laatste film is wel stukken beter en waarheidsgetrouwer dan deze.
Maar dat betekent niet dat je deze film links moet laten liggen, ik heb er me niet mee verveeld, en ik vermoed dat dat bij niemand zo zal zijn.

Tarkus schreef:
Betrekkelijk goede film met een wel zeer goede Minni Driver.

Ook deze opnieuw bekeken, en net als de eerste keer geboeid zitten kijken, maar aan mijn eerdree mening verander ik niets.