• 10.574 nieuwsartikelen
  • 8.965.592 stemmen

Le Avventure di Giacomo Casanova (1955)

Komedie | 95 minuten

Genre: Komedie

Alternatieve titels: Adventures of Giacomo Casanova / Sins of Casanova / The Loves of Casanova

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Steno

Met onder meer: Gabriele Ferzetti, Corinne Calvet en Irène Galter

IMDb beoordeling: 6,1 (111)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Le Avventure di Giacomo Casanova

"Only Casanova Could So Enjoy Another Man's Wedding Night!"

Giacomo Casanova vlucht voor de Spaanse inquisitie naar Frankrijk en belandt daar door zijn amoureuze escapades in de gevangenis. De cipiers lezen zijn memoires waaruit duidelijk wordt hoe het allemaal zo ver is gekomen.

logo tmdbimage

Luisa di Chatillon

Dolores Tosillo

Marie-Thérèse

Tenente José Ramirez

Geltrude von Klaudof

Bettina, la fantesca

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Er bestaan er helaas niet zo veel van : samenwerkingen van auteurs Lucio Fulci en Mario Bava...dit is er wel degelijk eentje. De rolverdeling spreekt voor zich : Bava verzorgde de fotografie in Eastmancolor- een van zijn eerste kleurenfilms dus- en Fulci was assistent voor Steno, schreef bovendien deels het scenario met Steno en Continenza.

Een Casanovaverfilming waaraan die 2 subversieve perverten meewerkten moest wel een dolle boel zijn en problemen opleveren, gebeurde natuurlijk ook: de censor was ziedend en na eerst te zijn gecensureerd werd de film in IT geheel verboden. Dermate fanatiek was de jacht op deze vuiligheid dat pas jaren later een negatief van de prent werd gevonden, aan de hand waarvan men een moeizame restauratie ondernam die resulteerde in de DVD versie. Deze is aangevuld met z- w footage uit de Franse versie- de meest scabreuze episodes doorgaans- waardoor de kijkervaring wat wordt gehinderd : zoals het introbabbeltje bij de DVD ons uitlegt konden de Franse inserts niet geheel natuurlijk herdubd worden, waardoor die passages out of sync zijn. Meer dan sowieso al bij overdubbing het geval is, bedoel ik.

Allicht is de woede van de censor voor de kijkers anno nu tamelijk onvoorstelbaar : na dik een half uur pas zien we zowaar de eerste titties voorbijflashen, als je goed kijkt ook wat bijna subliminaal FF nude. Daarna zeer sporadisch nog wat boobmomentjes van figurantes, en dat was het dan wel. Maar wat verwacht je van een film uit 55.

Film zelf is een tongue in cheek- en cheeky- kostuum avonturenkomedie met wat bescheiden swashbuckling elementen, losjes gebaseerd op enkele episodes uit de legendarische memoires van de chevalier de Seingalt aka Casanova. Opgezet als een episodenfilm met raamvertellingsstructuur : bij wijze van eerbetoon speelt het raamwerk in Zaragoza, waar in een kerker de cipiers van de held zgn. het "manuscript " lezen dat later de memoires zullen worden.

Niet meteen de eerste of laatste Casanovaverfilming, waarbij de spreekwordelijke vrouwenverslinder hier echter eerder wordt gemodelleerd naar Don Juan, en Campanini/ Leduc is al helemaal Leporello... Een extra mythologisering van het personage en diens wederwaardigheden dus, en daarmee is dit de antipode van Fellini's Casanovadebunking. Beide interpretaties gaan terug op het beroemde onderscheid dat Stefan Zweig maakte tussen het Casanova en Don Juan type, al lijkt me zo'n scherp onderscheid eigenlijk niet zo zinvol. Dat Fellini dit wel degelijk gezien heeft lijkt me op grond van de mechanische running gag met de klokjes incl. bijbehorend leitmotiv in de score, tamelijk duidelijk.

Een film in kleur zei ik eerder, maar overigens niet getuigend van een te groot budget : geen location shooting in Venezia laat staan Spanje of Duitschland dat we ook aan doen, geen uitgebreide reconstructie van de piombi great escape. Opgenomen in de studio's, en even daarbuiten in Tivoli. We blijven dan ook meestal binnenskamers, en de episodes binnen het raamwerk zijn allen min of meer slaapkamerfarces te noemen. Een voorloper van de latere sex comedies all'Italiana, derhalve.

Held van dienst is Ferzetti ( die jullie kennen uit once upon a time in the west...) , niet echt de meest charismatische Casanova aller tijden maar wel beter dan zombie Sutherland ( ok, die kreeg daartoe de opdracht ) . De film smeekte natuurlijk om een Loren of Lollo ( incl. blote tieten liefst ) , dat zat er niet in en de chicks zijn meest nu ongekend B garnituur, maar wel doenbaar . De gekendsten : Marina Vlady - jaar of 18- die duidelijk en terecht de voorkeur geniet van Bava en als enige in uitgebreide close ups is te zien, en ene Ursula Andress, jaren voor Bond . Ze was 19 en volstrekt ongekend, heeft echter een niet onbelangrijke cameo op het eind en is reeds duidelijk herkenbaar.

Goed, film die beter had kunnen zijn dan hij nu is , want de regie van Steno is als gebruikelijk plat en fantasieloos te noemen. Moet het vooral hebben van zijn ironische, cheeky toontje en ik vermoed dat de makers zich verkneukelden bij de idee dat ze de censoren teasden. Al zal dat algeheel verbod als een verrassing zijn gekomen.

U kunt het nu allemaal zelf zien dankzij de DVD van ripley, of de rip met fansubs die uiteraard gemakkelijk valt te downloaden. Velen hier moeten dit gezien hebben in de bioscoop of op teevee, ik wil jullie stemmen zien.