Amore Mio Aiutami (1969)

1 stem

Italië

geregisseerd door Alberto Sordi
met Monica Vitti, Alberto Sordi en Silvano Tranquilli

Een gelukkig getrouwde, non-conformistische bankdirecteur met een zoon komt in opstand, wanneer zijn vrouw een verhouding krijgt met een ander. De vrouw wil niet zeggen om wie het gaat maar de directeur doet er alles aan om achter de identiteit van de geliefde van zijn vrouw te komen.

Nog geen stemmen voor deze CAI klassieker met Sordi en Vitti ?
De intrige is- dacht ik- gekend: een pseudo-geemancipeerde spiegeloog-Sordi dus- slaat cultuurnihilistische politiek correcte praatjes uit over dat vreemdgaan moet kunnen- ook van vrouwen- en dat alleen een enkele Neanderthaler daar problemen mee heeft.
Dan biecht Vitti aan Sordi op dat ze verliefd is op een ander en blijkt het allemaal wat minder gemakkelijk te liggen. Sordi achterhaalt de identiteit van de ander vrij snel, het blijkt hier om niemand minder dan Tranquilli te gaan die we vooral kennen als bad guy uit trash films, maar hier een keurige fysicus speelt en gaarne klassieke concerten bezoekt, daar is het ook waar hij Vitti ontmoet, die hem eerst niet durft aan te spreken.
De clou is dan dat Sordi door zijn idioterieen Vitti juist aanspoort om daadwerkelijk een affaire te beginnen, iets waar eerst nog geen sprake van was...met alle gevolgen van dien, waronder natuurlijk de beroemde battery scene op het strand, niet gespeeld door Vitti maar door een body double die hierna in het ziekenhuis moest worden opgenomen omdat Sordi echt mepte !
Het blijkt hier dus uiteindelijk wel degelijk om een katholieke, anti-feministiese romcom all'Italiana te gaan, en zo hoort het ook.
De film had echter beter en nog klassieker kunnen zijn dan hij nu is, want Sordi had het regisseren beter kunnen overlaten aan e.g. Risi, Comecini of Salce, zelf kon hij er niet te veel van. Denk b.v. aan die scène achter de spiegel.