Escort (2006)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Frank Ketelaar
met Rifka Lodeizen, Tom Jansen en Ton Kas

Chantal is eind twintig en kapster. Ze droomt van een eigen nailsalon en om die droom sneller bij elkaar te verdienen werkt ze af en toe als escort, alleen gezelschap, geen seks. Op een dag vraagt een van Chantals vaste klanten, de rijke zestiger Jacobsen, of ze met hem wil trouwen. Hij heeft een tumor in zijn hoofd en de doktoren geven hem nog een half jaar. Het enige dat hij nog wil is de tijd die hem nog rest doorbrengen met een mooie vrouw. Als vergoeding zal Chantal z'n enige erfgenaam worden. Na lang wikken en wegen én na moeilijke gesprekken met haar vriend Robin besluit Chantal het aanzoek te accepteren. Maar wat begint als een eenvoudig verstandshuwelijk, wordt voor Chantal een ware nachtmerrie.

avatar van wimaroca
mooie film,zeer goed geacteerd
het einde mwha
had een ander einde verwacht

die flashback waren op zich goed bedacht

avatar van erpunited
Goede film. Acteerwerk redelijk. Verhaal is goed. Het einde had ik anders verwacht en misschien ook wel gehoopt. Maar vermakelijk om een keer te kijken

Best wel een aardige Nederlandse thriller die wel iets weg had van de Amerikaanse film "Indecent Proposal". Het verhaal was eigenlijk best aardig, wist ook wel te boeien en met de uitvoering zat het ook wel snor. Omdat de film ook maar iets van 90 minuten duurde verveelde hij eigenlijk ook nergens. Ook de cast deed het goed in deze film en dan met name Rifka Lodeizen.

avatar van mikey
Leuke film over moord, erfenis en nog meer moord.. de materie is niet al te complex maar wel grappig. Wel jammer dat er weinig te raden viel. Dat hoort wel een beetje bij een thriller.

gotti schreef:
Lodeizen is ok, as always. Het grootste manco aan Escort is het plot. Na de tweede grote climax (- de moorde op de zoon) zit je pas op de helft van de film en dooft de film langzaam als een kaars uit. Totaal niet boeiend meer, de laatste drie kwartier...

heheh...eindelijk een volwassen kritiek. ik vond de acteerprestaties van niveau "flodder'.
toen de zoon verscheen met zijn 'australische 'accent ben ik afgehaakt. heb achter de pc gezeten en hoorde steeds 'de vriend' met zijn gemaakte platte accent. baggerfilm die geen moment boeit. who cares wie wie dood? je komt niet in de film en het interesseerde mij geen bal.

avatar van david bohm
Misschien is twee Nederlandse films kort achter mekaar kijken wat teveel van het goede maar alla. Het verhaal vind ik wel geinig, hoewel weinig origineel maar het acteerwerk is over het geheel genomen niet al te best. Met name Bastiaan Ragas lijkt zijn teksten voor te lezen.

Redelijke film waarin een escortdame trouwt met een rijke klant die nog maar een half jaar te leven heeft. Wat begint als een drama, verandert al redelijk snel in een thriller die hier en daar wel wat te dik aangezet is. De niet altijd even geloofwaardige plotontwikkelingen maken de film wel onderhoudend. Rifka Lodeizen doet het prima, de rest van de cast stelt wat teleur.

Voor de 2e keer gezien van de week(want op tv) ,maar toch weer heel vermakelijk. Wat kan die Janssen een mooie klereleier spelen zeg! En behalve het degelijke spel van Rifka viel ook de goede rol van Ragas op. Jammer dat hij naar aanleiding hiervan nooit meer echt leuk gecast is (of ik moet een rolletje in de serie Van god los gemist hebben,als die daar al is geweest). Maar hij speelde hier echt overtuigend,vond ik. Het verhaal vond ik wel wat te lang voor een speelfilm,met wat knipwerk had hij ook wel gepast in de eerder genoemde tv-serie bijvoorbeeld.

avatar van mystica
Het is de Nederlandse versie van Indecent Proposal. Ik vond 'm niet al te sterk. Vrij voorspelbaar verhaal en hier en daar best ongeloofwaardig.

Het ordinaire taalgebruik is weer kenmerkend voor de Nederlandse film, waar het kennelijk weer de bedoeling was om een flinke partij schuttingtaal in een film te verwerken. Gelukkig ken ik mijn eigen omgeving maar weinig van dit soort mensen.

Het acteerwerk was wel redelijk maar de film had iets traags. Het einde vond ik wat slapjes en het leek alsof de film daarmee als een nachtkaarsje uit ging

avatar van Ghetsemane
Hmm, een beetje een overbodige oefening. De muziek was echt te slecht voor woorden, maar deze film heeft een Gouden Kalf gewonnen?

Dat zegt veel over de Nederlandse film. De schuttingtaal ergerde me ook mateloos, de spicy scenes waren er bijna niet .. en wat er was was niet aan te gluren. Echt chemie tussen de personages was er ook niet.

Die halve Australische zool werkt na 3 seconden al op de zenuwen, wat een bagger acteur.

Het verhaal was ongeloofwaardig, maar ik verloor gewoon alle interesse. Behalve in de klok, hoelang gaat deze ellende zich nog voortslepen. Ik hoopte dat er een grote bom zou vallen en einde.. Ik sluit me aan bij mystica!

Wat ik goed vond aan deze film is dat je Chantal door alle spanningen met de minuut ouder ziet worden.... Verder gaat het lekker vlot in deze film. Misschien te vlot, maar het is in ieder geval niet langdradig zo. In ieder geval een aardige thriller. Ja, dat vloeken is wel weer typisch voor een NL-fim, maar ja er zijn ook zat Amerikaanse films waarin het fuck this en fuck that is...

avatar van chiel
Precies, en over dat ge-fuck lees je bij bijv. Scarface niet veel!

Een film waarin een heel groot vooroordeel in Nederland wordt uitgewerkt: een huwelijk tussen een wat oudere man en veel jongere vrouw is verwerpelijk en de vrouw is per definitie een golddigger. Een jonge vrouw kan niet gewoon verliefd zijn als het leeftijdsverschil te groot is: het draait uitsluitend om de poen. Dit is het hoofditem, waar de film in 1e instantie om draait. En daarmee worden de gevoelens van het Nederlandse vooroordeel tot tevredenheid van de kijker volop bevredigd.
Verder wordt er een Nederlandse vrouw als bitch geportretteerd, wat dan wel weer een bevestiging van een correct gegeven is.
De film zelf begint aardig, maar duurt te lang. Uiteindelijk een zeer zwak plot, die je na het zien van de film met een behoorlijke kater achterlaat.
Als dit een gouden kalf waard was, dan is het droevig gesteld met de kwaliteit van de Nederlandse film

avatar van pierre18
Nou, ik had niet het gevoel dat de Nederlandse vrouw als bitch wordt geportretteerd. Vond haar zelfs aardig draaien tussen ' goed en kwaad' zover je hier van 'goed en kwaad' kunt spreken. Wel ben ik het met JaapCornelissen eens dat je na de film toch een kater overhoudt. Hoewel er leuke vondsten in zaten die aardig zijn uitgewerkt laat de film me niet van m'n stoel af vallen. De film pakt op een of andere manier niet goed genoeg. En dat komt niet door het spel van Rifka, want die acteert wederom gewoon heel erg goed en is altijd overtuigend in haar rol. Vind haar zelfs een van de betere actrices van de laatste jaren (In 'Overspel' is ze zelfs geniaal). Maar de film heeft iets in zich van haar eigen teksten; ' who cares' ....

avatar van marximaal
Vond het echt wel een aardige film mijn wederhelft heeft zich echter de hele avond geërgerd die kon zich helemaal vinden in het commentaar van "Frans123"

avatar van Glennekeeeee
zeer zwakke thriller.

Je ziet honderden films als deze in Amerika per jaar uitkomen die meteen naar het DVD-schap mogen. En zelfs die films zijn nog 10 keer beter. Visueel is het een amateuristische boel. Als het een doel had het zo te filmen heeft het de plank volledig misgeslagen. De acteerprestaties waren misschien nog het degelijkst maar ook die waren ondermaats (maar met dat script en dialogen is het ook moeilijk iets sterk te brengen). Het verhaal, ja er is op zich wel een verhaal , heeft op zich nog wel wat mogelijkheden maar ze hebben er hier gewoon niets uitgehaald. Geen greintje spanning in deze thriller te besmeuren. De film is eerder een lachwekkend dramatisch gedoe waarin de finale (twist) op het strand eigenlijk zeer goed de rest van de film weergeeft.

Escort is een zeer matige, zelfs slechte, thriller waar geen greintje spanning te merken is en ondanks geen onaardig concept voor een doordeweeks filmpje de film er niets mee weet aan te vangen.

Rifka Lodijzen is best een leuke actrice en Frank Ketelaar is ook een leuke regisseur. Dat schept wel verwachtingen. Het gegeven van de film is echter wel wat mager. Een rijke oude miljonair die nog maar even te leven heeft en daarom met een jonge mooie vrouw wil trouwen is best een nogal uitgekouwd gegeven. En zo komt de film het eerste half uur dan ook wel over. Daarna volgen echter, zelfs in behoorlijk rap tempo, nog diverse plotwisselingen die de film er echter niet beter en evenwichtiger op maken. Het genre van de film lijkt zelfs even compleet te veranderen. Over de geloofwaardigheid zullen we het maar helemaal niet hebben. En de acteertalenten van Rifka hebben er ook duidelijk onder te lijden. Het moge duidelijk zijn. Dit is een hele matige film.
Alleen de allerlaatste plotwisseling is een aangename verrassing. Maar ook nog steeds niet geloofwaardig.

lezertje
Vreselijk slap aftreksel van al die slappe straight to dvd thrillers .De verhouding tussen Chantal en Robin komt erg onwaarschijnlijk over. Of het moet tegenwoordig normaal zijn dat mannen hun vriendin voortdurend aanspreken met: ‘Sletje’? Het stoere macho woordgebruik van Robin met de vele vloeken en ziektes die hij in het rond strooit werkt averechts en maken van de hele film een puberale oprisping. Het acteren is van een zeer dubieus niveau. Een verschrikkelijk slechte rol van Kenan Raven als de uit Australië komende zoon Simon. Raven lijdt hier duidelijk aan het syndroom van overacting. Simon opgegroeid in Australië praat Engels met een stevig Amerikaans accent. Ook Bastiaan Ragas komt niet weg met het Amsterdamse accent, dat duidelijk hoorbaar niet van hem is. En Ton Kas bewijst voor de zoveelste keer wat een ontzettend beperkte en eenzijdig acteur hij eigenlijk is. Daarnaast is het verloop van het verhaal zo voorspelbaar als het weer in de Sahara, omdat alles zo nadrukkelijk benoemd wordt.

avatar van missl
Onderhoudende film maar is niet echt boeiend.

avatar van dzjo-dzjo
Ik ging hier met een zeer slecht voorgevoel in.. Maar voor Nederlands doen was deze film best te pruimen.
Ik geef deze film "met de hakken over de sloot" 3 sterren.

avatar van jordybeukeboom
De doldwaze avonturen van Beer en Sletje lagen er dik bovenop. Toch wel vermakelijk

avatar van mikey
jordybeukeboom schreef:
Wie? Oh .. Kutje bedoel je.

Intrigerende film wel, de moeite waard. Ik had hier wat teleurgestelde reacties gelezen over de tweede helft en het einde. Die vielen mij echter alles mee. Helemaal geen uitdovend nachtkaarsje, een verrassend einde juist. Film laat creatief zien hoe het grote geld mensen fuckt, interessant.