Very Important Person (1961)

Alternatieve titels: A Coming-Out Party | V.I.P.

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ken Annakin
met James Robertson Justice, Leslie Phillips en Stanley Baxter

Sir Ernest Pease is een hoogintelligente professor, die nogal zelfingenomen en egocentrisch overkomt. Wanneer hij tijdens de Tweede Wereldoorlog boven Duitsland vliegt om de werking van één van zijn uitvindingen te testen, wordt zijn vliegtuig getroffen door een granaat. Hij valt uit het toestel en belandt als krijgsgevangene in een Duits kamp. Door zijn vreemde gedrag denken de andere krijgsgevangenen echter dat hij een spion voor de Duitsers is.

Het was waarschijnlijk een voor de hand liggende keuze om een film over een POW-kamp in zwart-wit uit te brengen. Toch vind ik het jammer, want Annakin was juist een meester in het gebruik van kleuren. En omdat dit bovenal een komedie is, had ik het wel verfrissend gevonden. Verder genoeg humor en zelfs een beetje spanning, kortom een leuke film.

avatar van Darbie
SCHITTEREND ! ! !

[ om hiervan te kunnen genieten, moet je natuurlijk wel (bijna-)Brits zijn. ]