L'Altra Faccia del Padrino (1973)

Alternatieve titel: The Funny Face of the Godfather

Italië / Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Franco Prosperi
met Alighiero Noschese, Minnie Minoprio en Lino Banfi

Een zanger / imitator, toevallige getuige van een paar maffia-moorden, vraagt bescherming aan de peetvader van zijn vriendin, niet wetend dat juist deze man het meesterbrein achter de moorden is.

Er bestaan er helaas weinig van : films met Lenny Montana...de gekendste is vermoed ik zomaar ze godfazzer waarin hij zoals hopelijk iedereen weet de mythische Luca Brasi vertolkt . Mijn favoriete karakter uit de saga. Dat hij ook in deze onvermijdelijke spoof helaas slechts een bijrol heeft , wederom als killer, zult u begrijpen.
Hoofdrol is echter weggelegd voor komiek Noschese, of liever : hoofdrollen, want hij vertolkt hier zowel Don Vito als zanger Nick, die later de Kagemusha van don Vito zal worden. Dat lezen jullie goed : dit is een spoof op die Kurosawa film jaren voordat hij überhaupt uitkwam.
Regie van Franco Prosperi die jullie ook kennen van mondo cane- not- want het betreft hier een toevallige naamgenoot die meerdere serieuze italocrimes in mekaar knutselde, scenario van de immer productieve B. Corbucci en Amendola, niet meteen een garantie voor overdreven geestige films. Deze valt echter nog mee, omdat/ hoewel de 2 zich hier beperken tot een 1 op 1 imitatie die erg voor de hand ligt en het puur van de contrastwerking moet hebben.
Alle beroemde sleutelscènes uit het origineel zijn hier aanwezig maar dan geridiculiseerd, bij voorbeeld : de beroemde aanslag op Sterling Hayden en Al Lettieri in het restaurant wordt hier uitgevoerd met een...waterpistool, waarna het slachtoffer zo hard moet lachen dat hij prompt een hartverzakking krijgt en alsnog sterft . Dat is het niveau dat u hier kunt verwachten ongeveer, beetje vergelijkbaar met Franco en Ciccio . Wat op zich goed is natuurlijk, maar wat ook betekent dat alles hier lost in translation gaat alleen al vanwege de gebezigde accenten . In het geval van Noschese Napolitaans incl. Toto imitaties.

Het eerste half uur is overigens nog geen 1 op 1 imitatie omdat het andere personage van Noschese- de zanger dus- geintroduceerd dient te worden, die heeft geen tegenhanger in het origineel ( niet echt gemodelleerd naar Johnny Fontane ). Het blijkt trouwens dat deze meneer Bussières heeft als schoonvader ( die wil dat don Vito de mastiff van de buren liquideert ) en nota bene Politoff ( die jullie ook kennen uit la collectioneuse ! ) als aanstaande/ stand in van Keaton.
Goed, na allerlei kluchtige wederwaardigheden wordt Nicky de zanger dan de "opvolger " van de echte don Vito incl. watjes in zijn bakkes, en eindigt alles met een tamelijk vergezochte kunstgreep- plus natuurlijk een massaslachting onder rivaliserende dons onder wie we "serieuzere " acteurs als Satta Flores en Tozzi aantreffen. Verder nog Banfi- het zal niet- als schoonzoon resp. voetveeg van don Vito die tig klappen mag vangen, en ginger Leontini ( die jullie net als Tozzi kennen uit the valachi papers...) als consigliere/ Duvall vervanger.

Volgens IMDB is hier een US release van geweest onder daar vernoemde titel, hopelijk niet in dubbing, bij mijn weten is alleen de Italiaanse versie nog te zien maar dat weet ik niet zeker.