Practical Pistol Shooting (2006)

België

geregisseerd door Willem Thijssen
met Jaela Cole, Bien de Moor en Michael Pas

In "Practical Pistol Shooting" geraakt de vrouw van radioloog Jonas na een wilde schietpartij in een diepe coma. Jonas kan zich niet losmaken van dit trauma. Naarmate hij in haar verleden en tussen haar spullen meer en meer vreemde zaken ontdekt, verliest hij steeds meer zijn greep op de realiteit.

avatar van Hilarious
Een nieuwe met Michaël Pas, ziet er goed uit.

Zonet met een dubbel gevoel bekeken, werd enerzijds meegesleurd, anderzijds zit ik nog met vragen... Wel weer dat typisch Belgisch 'gedurfd' sfeertje in sommige scènes. 3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ook een film met gemengd gevoel. Deze film komt uit de 1e reeks van VTM's Faits Divers, een reeks films die origineel bedoeld zijn voor tv, maar het niet slecht doen in de bioscoop of op dvd. Denk maar aan Verlengd Weekend, Vidange Perdue of De Hel van Tanger. Producer Willem Thijssen is de enige Vlaming met 2 Oscars (voor animatiefilm en kortfilm) en heeft ervaring met vooral kortfilms en enkele televisiefilms. Dat heeft ook z'n doorslag op deze film die als eindresultaat een lange versie van een kortfilm geeft. Niet heel kwaliteitsvol, maar wel een goed idee. Gelukkig draaien er acteurs als Michael Pas en Tom Van Bauwel mee. Minpunten is het te proper Nederlands, waardoor het ietwat onwennig overkomt.

Leuk voor de Vlamingen is het herkennen van het Wijnegem Shopping Center. Ook qua verhaal is het heel interessant met verschillende maatschappelijke issues die als een ballonnetje worden opgelaten zodat de kijker zelf z'n oordeel moet vellen: wapengebruik, comapatiënten en wat ze ervaren, en vooral het dilemma rond euthanasie (slachtoffer helpen vs eigenbelang)

In elk geval geen spijt dat ik de film gezien heb, maar het laat toch ietwat een wrang gevoel achter. Misschien bij herziening beter. Deze faits divers-reeks zit nu eenmaal met een minder budget dan andere films, wat ongetwijfeld heeft meegespeeld.

Film Pegasus schreef:
Leuk voor de Vlamingen is het herkennen van het Wijnegem Shopping Center.

Het is het Waasland Shopping Center... Te herkennen aan het logo aan de ingang.

Ik heb de laatste tijd wel betere Belgische filmen gezien dan deze.
Toch was het een interessant verhaal en een goede Michael Pas, maar vooral Jaele Cole heeft me verbaasd, je moet het maar doen zo de ganse tijd onbeweeglijk blijven als coma-patiënt.
Maar het had toch allemaal iets beter gekund, en ook de gebruikte taal, het beschaafde Nederlands, is een misser, niemand praat zo in de omgang met elkaar, zodoende klint het vrij onrealistisch.
Een leuk gegeven voor mezelf was dat ik vele locaties herkende, geen wonder, vele plaatsen waar werd gefilmd in mijn woonplaats.