Vidange Perdue (2006)

België

geregisseerd door Geoffrey Enthoven
met Nand Buyl, Marijke Pinoy en Viviane Demuynck

Lucien is een alerte tachtiger en een koppigaard. Na de dood van zijn vrouw, weigert hij nog langer bij zijn dochter Gerda in te wonen. Hij gaat terug naar zijn eigen huis. Mathilde, de vrouw van zijn beste vriend Felix, steekt hem een handje toe bij het huishouden. Maar het alleen wonen weegt zwaar op Lucien. De enige relatie waar hij zich echt kan aan optrekken is die met zijn kleindochter Julie. Maar dan ontmoet hij zijn nieuwe buurvrouw Sylvia. Dankzij haar slaagt Lucien erin een nieuw leven op te starten. Ze leert hem zelfstandig zijn huishouden doen en geeft hem zelfs zijn eerste computerles. Tot groot wantrouwen van Mathilde en Gerda..

avatar van K. V.
Een redelijke film die wist te boeien van begin tot einde, maar toch had 'k het gevoel dat er meer in had kunnen zitten. De film is gelukkig ook grappig, zodat het toch niet te zwaar wordt.
Nand Buyl is hier toch wel de ster van de film en speelt subliem de rol als norse man.
Eens goed om via tv te bekijken, maar toch niet meer dan dat.

Schattig begin, leuk opzet, maar na een halfuurtje was de interesse wel wat weg.

avatar van Humphrey
Schitterende acteerprestatie van Nand Buyl, een man die toch nooit echt de waardering gekregen heeft die hij verdiende. De film komt duidelijk met een boodschap naar de kijker toe. Een film die eigenlijk een uitstekende weergave is van alledaagse feiten, in het bijzonder familieperikelen, het ouder worden, de onverschilligheid die je als senior ondervindt ... 4*.

avatar van Beertje45
Eén, of de laatste rol, van Vlaanderens beste karakterakteur Nand Buyl. Ook de andere rollen worden subliem vertolkt. De film was af en toe een beetje langdradig, maar het is toch een pareltje.

avatar van 93.9
Prima Vlaamse Rijk de Gooier

Erg sympathieke film.

avatar van Metalfist
Ik moet frieten hebben

Een goede filmposter trekt je aandacht en in het geval van Vidange Perdue is dat zeker en vast gelukt. Het is de laatste langspeelfilm waarin Nand Buyl meespeelde vooraleer hij in 2009 overleed en ik weet nog dat, tijdens het ophalen van herinneringen aan de acteur, deze titel werd genoemd als één van zijn beste films. Voor een acteur met het oeuvre van Buyl is dat niet mis en dus, weliswaar vele jaren later, hier ook maar eens voor gaan neerzitten.

De zwanenzang van Buyl dus, maar de film stelt verder wat teleur. Geoffrey Enthoven, die met Hasta la Vista! later nog hoge toppen zou gaan scheren, levert een boeiende kijk op het leven van een 85-jarige die met zichzelf geen blijft meer weet, maar hij slaagt er nooit in om het echt beklijvend te houden. Iets wat vooral te wijten is aan zijn stijl van monteren door elke keer een kort zwart beeld tijdens de overgangen in te lassen. Je krijgt daardoor het gevoel dat je eigenlijk meer naar een samenvatting bent aan het kijken en dat is uiteraard nooit goed. Verder moet Vidange Perdue het vooral hebben van de clichés (onder andere Lucien die een lichte hartaanval krijgt wanneer hij zijn voorzitterschap is kwijtgespeeld) en dat werkt de ene keer beter dan de andere. Verder soms nogal onsamenhangend en vooral ook het einde met Lucien die naar Parijs trekt om zijn kleindochter te zien valt een beetje uit de lucht. Al klink ik nu misschien wel heel negatief.

Want eerlijk is eerlijk, de film blijft boeien. Iets wat vooral te wijten is aan een uitstekende Buyl dus. Heb helemaal niet zoveel van hem gezien als ik eigenlijk zou willen, maar ik twijfel er geen seconde aan dat dit het niveau is dat hij altijd wel wist te bereiken. Het mag dan ook wel gezegd worden dat hij de film volledig draagt, al zou het onterecht zijn om sommige bijrollen te vergeten. Marijke Pinoy is een heerlijk klankbord voor Buyl (en omgekeerd) en ze slagen er in om een ietwat abrupte wending (hun nacht samen) toch nog geloofwaardig te brengen. De morning after met dat ontbijt.. Heerlijk! Viviane de Muynck is ook altijd wel degelijk en Liesje Patteet heeft als kleindochter nog een leuke chemie met Buyl.

Leuk om eens gezien te hebben, zoveel is duidelijk. Vidange Perdue kaart een aantal hekele thema's aan, maar doet dat op een manier die nogal cliché en gemakkelijk aanvoelt. Voorspelbaar is hier dan ook het sleutelwoord en dan is er gelukkig nog een degelijke cast, met Buyl op kop, om dit toch nog naar een hoger niveau te tillen.

avatar van Brix
Ik krijg er meteen weer zin in...niet in die frieten(hoewel... ) de film dus.

Lucien voelt zich als bejaarde er niet mee bijhoren tot een ontmoeting zijn leven wat meer elan geeft.
Het is het beste gedeelte van de film want nadien blijft de film toch eerder bij oppervlakkigheden.
Gelukkig zijn er Nand Buyl en Marijke Pinoy, anders ging de film nog meer de dieperik in.