Mana: Beyond Belief (2004)

Verenigde Staten / Nederland / Duitsland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Peter Friedman en Roger Manley
met Tori Meyer

Wat hebben de Amerikaanse vlag en een schilderij van Rembrandt gemeen met een machine om bliksem op te vangen en een capsule om de ruimte in te schieten? Het zijn allemaal objecten met 'mana', objecten waar mensen kracht aan toekennen. Mana is het Polynesische woord voor de kracht die in objecten zit. Volgens de makers worden al die objecten met elkaar verbonden door het geloof dat mensen eraan hechten.

Wel aardig. Wilde ik al jaaaaren zien. De VPRO Gids (2006 meen ik) beloofde Koyaanisqatsi-achtige toestanden met prachtige beelden. Dat valt tegen... Het oogt als een tv-doc. Je zou bijna een link met Mondo Cane kunnen leggen (voorzichtig... ).