Resurrezione (2001)

Alternatieve titel: Resurrection

Italië / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Stefania Rocca, Timothy Peach en Marie Bäumer

Prins Necklivdov zit in een jury die moet oordelen over prostituee Katjusha Maslova, die ervan wordt beschuldigd een cliënt te hebben beroofd en vergiftigd. Necklivdov schrikt zich dood als hij haar herkent als een bediende uit zijn ooms villa op wie hij ooit verliefd was, maar moest achterlaten om een briljante militair in Moskou te worden. Als de jury hoort dat de prostituee als zwanger meisje door een aristocraat is gedumpt, wil ze haar vrijspreken. Maar een formaliteit leidt ertoe dat Katjusha wordt veroordeeld tot dwangarbeid in Siberië. Necklivdov doet alles om haar vrij te krijgen en biedt zelfs aan om met haar te trouwen. Zij weigert, ook al reist hij mee naar Siberië. Om Necklivdov van zijn schuldgevoel te verlossen, trouwt ze met haar medegevangene Simonson.