Mama (2016)

Alternatieve titel: Mother

Slovenië / Italië

geregisseerd door Vlado Skafar
met Natasa Tic Ralijan en Vida Rucli

Een moeder neemt haar zelfdestructieve dochter mee naar een verlaten dorp in een vreemd land (Italië). Daar plaatst ze in haar huis sloten op de deur zodat de dochter niet kan vluchten. Wat begint als een wanhopige poging van een moeder om haar kind te redden verandert langzaamaan in iets bijzonders...

Zin in!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Stil van...

Inderdaad wonderschoon en vol zeggingskracht.

avatar van arno74
Hmn... jullie maken me wel nieuwsgierig. Hopelijk lukt het ooit om deze te zien...

Ik zag een overweldigend rijke Sokurov, een magische Apichatpong, een magistraal intiem debuut van Lamar, een evenzeer verontrustend als hartverwarmende Minervini, een oogstrelende Mascaro, een rauwe Guerrero, maar wat me van het IFFR 2016 waarschijnlijk het meest zal bijblijven was deze film van Skafar.

Geen perfecte film, maar wel momenten van zo'n buitengewone verstilde schoonheid dat het haast pijn deed. Die soundtrack van Vladimir Godar spookt nog steeds door mijn hoofd.

Interview:
The International Film Festival in Rotterdam has always been a place for new ways of approaching cinema to emerge and a haven for films that seem to transcend labels between film forms and genres, and sometimes between different art forms as well. This year, though with slight changes in programming, it stayed true to its calling — and one of the gems, world-premiering in the Bright Future section, is "Mother" by the Slovenian director Vlado Škafar, who is not a newcomer to the South Holland festival: His "Letters to a Child" premiered there in 2009, while his "Dad," the second part of the (very loose) trilogy, premiered in Venice Critics' Week of 2010.
Mooie opsteker voor het IFFR.

avatar van niethie
Er hing hier een hele mooie poster van in de foyer van de Pathe die ik wilde toevoegen maar kan hem nergens online vinden. Iemand een idee welke ik bedoel?

arno74 schreef:
Voorlopig niet, lijkt het. Niet op dvd, niet op VOD en niet te pindakazen. Een film als deze of La Última Tierra (2016) moet je blijkbaar echt op IFFR zien, of heel veel geduld hebben. Maar Oca (Dad) van Sklafar kan ik wel vinden, dus hopelijk Mama/Mother te zijner tijd ook.

avatar van arno74
Jammer.... gezien de Italiaanse coproductie en financiering ook daar wat gezocht, maar ook daar niks...

Malick
La Última Tierra gaat van de zomer uitgebracht worden. Zie ook dit topic.

avatar van John Milton
Ruim anderhalf jaar verder, en ik kan hem nog steeds niet vinden. Jammer.

Malick
Ik heb een aanvraag gedaan voor vertoning in de filmclub. Kan niets beloven.

Gevonden!

Op DVD?

avatar van John Milton
Traag, en erg mooi. Echt een film die je over je heen laat komen dit Sloveense drama. In de woorden van de maker niet zozeer een studie van de relatie tussen een moeder en een dochter, maar “een gedicht van twee menselijke zielen”, lezen we op de IFFR pagina van de film. En dat is helemaal zo gek nog niet, want poëtische cinema is het zeker.