Hellegat (1980)

België

geregisseerd door Patrick Le Bon
met Jos Verbist, Ann Nelissen en Paul S'Jongers

Na de teloorgang van de steenbakkerijen kampt de Rupelstreek met talrijke milieuproblemen en economische ontreddering. De laatste werkweek van een pensioengerechtigd arbeider Louis loopt parallel met de eerste week van een jonge arbeider, Sam. Gaandeweg blijkt dat de oude arbeider en de nieuweling heel wat gemeen hebben en beiden komen ze, ieder op hun manier, in opstand. De vraag is of Sam ondanks zijn diploma, de steun van zijn vriendin en zijn te verzilveren talent als doelwachter, toch zal verzinken in de sleur en routine waartegen Louis veel te laat revolteerde.

Wat trage film over de problemen in de Rupelstreek.
Wel een enigszins actueel onderwerp, over de milieuvervuiling en het dumpen van afval.
De film interesseerde me omdat hij zich afspeelt in m'n eigen streek.
Leuk om de jonge Ann Nelissen eens bezig te zien.
Maar verder is deze film geen aanrader.

Film uit 1980 die een eigentijds thema aansnijdt, wat verwonderlijk is voor de Vlaamse film die tot dan toe liefst iets uit een vroegere periode aansneed.
Sociale inslag, maar dat komt pas laat in de film duidelijk tot uiting. Voordien haalde sport en romantiek toch eerder de bovenhand. De voetbalmatch was goed verfilmd maar duurde te lang in het geheel van de film.
Film van 35 jaar terug, helemaal niet slecht, en die nu de verdienste heeft een politiek, sociaal gebeuren in herinnering te brengen en bovendien de charme heeft enkele, ondertussen stevig ouder geworden actrices als Janine Bischops en Ann Nelissen, in hun jonge jaren te bewonderen.