Colditz (2005)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog
185 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Stuart Orme
met Sophia Myles, Jason Priestley en Damian Lewis

De Britse militair Jack Rose en de mooie Lizzie Carter worden door de oorlog van elkaar gescheiden. Jack wordt opgesloten in kasteel Colditz, een fort in de buurt van Leipzig. De nazi's zien dit middeleeuwse bouwwerk als een gevangenis waaruit ontsnappen zo goed als onmogelijk is. Een select groepje vluchtgevaarlijke geallieerde officiers wordt hier opgesloten. Zo beducht op ontsnappingen zijn de nazi's dat het aantal bewakers dat van de gevangenen overtreft. Jack Rose en zijn 'ontsnappingsacademie', een aantal specialisten op het gebied van tunnels graven, sloten openbreken en andere manieren van ontsnappen, doen er echter alles aan om de Duitsers te slim af te zijn.

avatar van MovieGirl13
Op het begin hield ik het nog wel vol, maar het verhaal begon steeds langdradiger te worden. Waardoor ik op gegeven moment echt wel afhaakte.
De film kon goed worden, maar hij was gewoon echt te lang.

Wel een leuke film en vorige week gekocht voor € 2.

avatar van Darbie
Ben het helemaal eens met Peter 1966.

En wat me vooral en bovenmatig stoorde was de mierzoete slappe ingeweven keukenmeidenromantiek.

Jammer.

avatar van jan
jan
Niet onaardig, maar ook niet spetterend. Mede daardoor een lange zit.

avatar van movie fan
goede film , verhaal was goed , er was natuurlijk hier en daar wat herhaling . maar dit stoorde mij niet , vond de film ook helemaal niet te lang . 3 uur naar dit kijken is zeer goed te doen hoor

ik heb de serie vroeger gezien .
vond het toen erg als ik een deel miste
jeugdsentiment
Helaas kan deze film hier niet aan tippen.
Was ook niet super slecht maar als je hem vergelijkt met de kracht die de serie had komt deze iets tekort
toch geef ik hem 2 sterren

avatar van TekJohnny
Heb deze film al jaren geleden gezien, nu weer voor de 2e maal gezien. Hij duurt inderdaad bijna 3 uur geloof ik, maar ik vond het een heerlijke zit. Ik keek vroeger naar de serie op tv. Dit is mijn genre, de film is serieus en ook wel weer komisch. De heerlijke britse humor tegenover de zakelijkheid van de duitsers. Gewoon een leuke goede film dit !!

avatar van erik neuteboom
Als groot liefhebber van de BBC Colditz serie uit de jaren '70 zag ik enorm uit naar deze mini-serie. Helaas ontpopte die zich als een slap aftreksel met teveel nadruk op zoete romantiek en te weinig op de inventiviteit en spanning van het ontsnappen en het oogt ook allemaal iets te gepolijst. Op zich is het nog net een onderhoudende serie voor de slome zondagmiddag maar dan moet je wel erg weinig eisen stellen ... en nog wat in de romantische stemming zijn.

avatar van boemboem27
zeker geen onaardige film.
vondt de combinatie van een liefdesdrama samen met de ontsnappingspogingen niet storend dit liep als een soort van rode draad door de film heen.
het was wel een lange zit maar dat zet je er zelf maar een pauze tussen..

Geweldige vindingrijkheid in ontsnappingspogingen, voelde voor mij niet alleen als drama aan. Vond dove op het dak ergens wel humoristisch, nogal lef. Elektricien actie was voor mij het meeste verrassend. Heb er geen woorden voor hoe hoofdrolspeler buitenspel werd gezet.

Goeie serie, alleen jammer dat de duitsers geen duits maar engels spraken!

avatar van Nemrah
Zoals wel vaker is het boek stukken beter !

dus voor de geinterreseerden ! LEES het boek.

avatar van DeCol
Aardig.

Ik zie velen klagen over een lange zit. Het is niet voor niets een miniserie van drie delen.. Wat ik zelf ook van plan was, uiteindelijk heb ik hem in twee delen gezien. Het kijkt heel lekker weg, zit een hoog tempo in en het wordt geen moment saai. Wel vervelend. Een groot gedeelte van het tweede uur gaat namelijk over de romance tussen Lizzie en Nick die me nauwelijks kon boeien. Damian Lewis valt me ook nogal tegen hier. Eerste uur was het beste, maar het is dan jammer dat je weet dat zenog niet gaan uitbreken. In zijn totaliteit had ik iets meer willen zien van uitbreekpogingen. Een beetje verdieping in de hoofdrolspelers was ook niet verkeerd geweest en ik zou er dan ook geen probleem mee hebben gehad dat het nog een uur langer duurde.

avatar van DeCol
Eibmoz schreef:
Goeie serie, alleen jammer dat de duitsers geen duits maar engels spraken!

Wel toch? Onderling spraken ze wel Duits, alleen tegen de gevangenen spraken ze engels.

Niet meer dan een aardig oorlogsdrama. De film staat hier betiteld als een 3 delige serie maar hij wordt ook wel eens gewoon in zijn geheel uitgezonden en in die vorm heb ik hem destijds ook gezien (volgens mij ergens in de eerste week van mei waar het normaal is dat er veel oorlogsfilms op TV te zien zijn). Het verhaal is best aardig en de cast deed het ook best aardig maar echt boeiend of spannend wordt het eigenlijk nergens en het is meer een soort romantische oorlogsfilm dan een echt pakkend oorlogsdrama. En dat vind ik eigenlijk wel jammer, maar slecht is het zeker niet.

avatar van DonPeliculón
Degelijke miniserie die mij de gehele speelduur wist te boeien. Van de verhaallijnen vond ik de gebeurtenissen in slot Colditz rondom de ontsnappingen, de pogingen daartoe en het leven in de gevangenis interessanter dan de ontwikkelingen op liefdesgebied in Londen, al had ik soms het idee dat er iets te luchtig werd gedaan over het ontsnappen. Bij vlagen leek het zowel voor de Duitsers als voor de gevangenen haast een spel.

Het acteerwerk was goed. Damian Lewis, Tom Hardy, Sophia Myles, Laurence Fox en Jason Priestley vormden een uitstekende cast. Mooi moment vond ik de dood van Willis, die eerder in de film vertelde over zijn opvoeding door zijn vader die wilde dat hij altijd en overal de beste was. De bevrijding was voor hem dan ook niet goed genoeg, hij moest en zou ontsnappen.

avatar van Geno
Een breed uitgesponnen maar goed gespeeld liefdesdrama dat meer en meer verstrikt raakt in de absurditeiten van de oorlog. Althans, zo beschouw ik deze film. Dat een geliefde toevallig in Colditz gevangen is genomen, is meer een bijkomstigheid; het had overal kunnen zijn.
Met de titel 'Colditz' wordt toch meer toch meer een accent gesuggereerd op het leven binnen dat kamp en de spanningen rondom (de voorbereidingen op) ontsnappingen. De kijker kwam er wat betreft die spanningsmomenten maar bekaaid af.
Maar misschien ligt 't aan mij. Als je aan Colditz denkt, denk je toch al gauw aan de legendarische BBC serie uit de jaren zeventig. (Die serie heb ik overigens nog eens nagezien; over uitgesponnenheid gesproken.... en het acteerwerk was ook niet altijd even goed. Eén aspect was super: de typecasting!)

Sophia Myles speelde trouwens geweldig!

Ik ben het met bovenstaande sprekers eens: ... een 3* ... maar wel een dik verdiende!

Tarkus schreef:
Hoewel dit verhaal wel goed is, gaan de essentie van de oorsprokelijke verhalen in deze film wel een beetje verloren.
De boeken en de serie uit de jaren '70 gingen over het Kamp Colditz, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog officieren werden gevangen gehouden, maar vooral over de vele ontsnappingspogingen die er gebeurden.
Dat wordt hier ook wel verteld, maar met iets minder nadruk, hier gaat het in feite over een ontsnapte korporaal die door bedrog het liefje afsnoept van een van de gevangenen in Colditz.
Je ziet wel enkele pogingen om te ontsnappen, maar de planning ervan wordt bijna nooit verteld of in beeld gebracht, en dat was in de TV-serie net zo spannend en interessant.
Zoals gezegd, het verhaal is wel goed en slecht is deze film dan ook niet, zeker als je weet wat voor goede acteurs hierin meespelen.
Maar de serie was indertijd stukken beter dan deze prent.
Misschien dat die ooit eens op DVD komt....

Blijft nog steeds een goede film, maar ik herhaal dat het spijtig is dat hij niet meer gebaseerd is op de TV-serie die stukken beter is.