Ivan-Durak (2002)

Alternatieve titels: Ivan the Idiot | Ivan the Fool | Иван-Дурак

Rusland

geregisseerd door Sergey Koryagin en Aleksandr Dulerayn
met Sergei Koryagin, Inna Kolosova en Boris Yuhananov

Ivan (Korjagin) keert terug naar zijn geboorteplaats 'Beyondwill' en rijdt met zijn auto bijna een meisje (Kolosova) omver. Hij probeert het meisje, dat aan geheugenverlies lijdt, te helpen en komt erachter dat ze is weggelopen uit de kliniek van de geniale gek Dr. Strauss (Yuhananov). Deze doortrapte man is niet alleen heimelijk verliefd op het meisje, maar heeft haar ook onderworpen aan een mislukt medisch experiment waarbij hij haar hersens aan een computer heeft gekoppeld, waardoor ze continu in een parallelle realiteit wordt gestort. Nu ze ontsnapt is aan de klauwen van de duivelse Dr. Strauss heeft ze moeite te wennen aan de buitenwereld. Maar is ze inderdaad echt aan hem ontsnapt? In een laatste poging om de vrouw van wie hij houdt bij zich te houden, onderneemt Dr. Strauss een snode daad. Hij gebruikt zijn computer om het meisje te verstoppen in een realiteit op lager niveau, waaruit Ivan haar probeert te bevrijden.

wat een verschikkelijke film. als je van dit genre misschien wel oke, maar ik vond het niks heel bizar allemaal

Bij deze nomineer ik deze film voor de meeste vervelende komedie ooit. Ondanks dat iedereen me alles wat russische afraadde heb ik deze film toch gekeken (had de kaartjes al gekocht).

De russen staan erom bekend dat ze elk onderwerp zwaar (sommige noemen het diep andere saai) benaderen. Deze film stond echter als komedie te boek dus ik dacht: "Ach ze zullen vast wel eens dat zware achterwege kunnen laten". Helaas bleken de russen hier wederom geen zin in gehad te hebben.

Deze films is een mix van vervelende russische dialogen over vervelende onderwerpen (of zoals sommige het graag noemen filosofisische gesprekken) en stupide pogingen tot humor.

Schijnbaar was ik de enige die deze mening had aangezien de zaal continu dubbel lag, ik schrijf dit echter toe aan het feit dat de zaal bijna geheel russisch was.
Mijn conclusie russen zijn niet grappig, 0,5*

FisherKing
Je hebt waarschijnlijke de Russische versie van Costa moeten aanschouwen

Voor mij toch duidelijk het dieptepunt van IFFR 2005. Een paar grappige momenten, maar de film verzandt in ridicule idioterie die ook nog eens verschrikkelijk slecht gefilmd is.

1,5* voor de moeite en een paar leuke shots.