Voyage of the Unicorn (2001)

Alternatieve titel: De Reis van de Eenhoorn

Fantasy / Avontuur
170 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Philip Spink
met Beau Bridges, Chantal Conlin en Heather McEwen

De zusjes Aisling hebben het moeilijk met de dood van hun moeder, die kinderboeken illustreerde. Hun vader, een geschiedkundige, probeert de stemming optimaal te houden in zijn moederloze gezin. Op een dag verschijnen er trollen die de familie Aisling willen uitroeien. Maar waarom?

film_kaza
wel een hele onbekende film. ik vond hem wel erg leuk met alle fantasie figuren. goed verhaal. maar deze film duurt wel erg lang en begint op gegeven moment wel een beetje te irriteren.

toen narnia uitkwam moest ik gelijk aan deze film denken.

4 sterren voor deze film.

5 sterren. heb hem op dvd gekocht bij kruidvat voor 8 euro. maar inderrdaad. Echt bekend is hij niet.

avatar van pink_roosje
Heerlijke film, en als fantasyfan moet je hem zeker gezien hebben. het verhaal is ons allen bekend. een groep mensen komt per ongeluk in een andere wereld(dimensie) en blijke uitverkoren te zijn om de wereld te redden. maar Deze film heeft het heel goed uitgewerk. er komen veel spannende momenten in voor. 4*

thymenmen
Had bij deze film al niet zo een hoge verwachting maar nu ik hem gezien heb kan ik dat bevestigen.2 sterren, verdient de film mede te danken daan het verhaal.
Slechte uitwerking had wel beter verwacht van Philip Spink.

conclusie: 2*

avatar van fratsfrats
Wanneer ik de berichten lees over deze film, denk ik: waanzin. Hoe kan deze film nu bijna 4 sterren hebben?

Een korte analyse: allereerst is het acteerwerk ronduit dramatisch mede dankzij het waanzinnig clichématige script. Je ziet de 'acteurs' denken: hoe kan ik dit soort oneliners nou overtuigend uit mijn mond krijgen? Dat lukt ze ook niet.

Het verhaal van deze film is al talloze malen eerder gebruikt binnen het genre Fantasy. En al die keren is dat beter gedaan. Ik dacht dat ik zat te kijken naar een satirische remake van een Narnia meets Lord of the Rings.

Om een aantal dingen te noemen: wanneer alle hoop verloren lijkt, wordt een draak opgeroepen via een spreuk. Deze spreuk als het ware een thema binnen de gehele film: "By believing you will see", alsof het een referentie aan de bijbel betreft. Dit soort (eerdergenoemde) oneliners werken mee aan de karakterschets van een aftandse, kinderlijke, kitcherige film.

Zelfs het dramatische element (overleden moeder) stinkt van de clichématigheid. "Ze zou trots op jullie zijn geweest."

De film sluit af met een kind dat wakker wordt, zodat de kijker meteen – dankzij de filmkijkconventies – denkt: "Zou het allemaal een droom geweest zijn?" Hoe durft een film dit soort grapjes nog uit te halen? Schaamteloos gaat deze illusie verder doordat het kind aan het ontbijt (met pannekoekjes gebakken door vader: een tekenend stereotype binnen deze film) aangeeft vreemd te hebben gedroomd. Vader en zus reageren met: "Ik ook!"

Daarna krijgt de (bijna gebroken) kijker een voice-over van de jongste dochter voorgeschoteld met daarin enkele levenslessen. Tja, tegenwoordig zijn zelfs 12-jarigen bevoegd om de filmkijker de les te lezen.

Concluderend: deze film was zonde van mijn tijd: het verdient dan ook niets meer dan een halve ster.

film_kaza
fratsfrats schreef:

Jeugdsentiment

avatar van eltorro
De films is nog wel te doen. Het verhaal is nog wel redelijk goed.
Jammer genoeg is het verhaal ook het enige echt goeie aan de film. Het acteeren gaat iedereen in de film slecht af. special effects hadden ze er maar beter uit kunnen laten want dat was lachwekkend slecht. De omgeving/film sets geven nog wel een fantasy/avonturen sfeertje maar toch net geen voldoende van mij.

avatar van Frenetic
Leuke orginele film, net als wat anderen zeggen: De meeste mensen kennen de film niet, een aanraader zeker voor kinderen ;D

avatar van FelixTheCat
Frenetic schreef:

Gelijk. Ik heb hem op dvd (gezien).
Een leuke fantasiefilm. Leuk bedacht en leuk verhaal.

maffiosomontana
Slechte uitwerking met een 'standaart' verhaal.

Maar desalniettemin voor kinderen zeker een aanrader.

2,0 sterren voor Voyage of the Unicorn.

maffiosomontana
film_kaza schreef:
toen narnia uitkwam moest ik gelijk aan deze film denken.

4 sterren voor deze film.

had precies hetzelfde, maar Narnia is toch wel beter uitgewerkt. Heeft in mijn opinie ook te maken met het budget dat voor deze film is klaargelegd.

avatar van alexspyforever
Het lijkt me duidelijk dat deze film niet kon rekenen op een groot budget zoals bij Lord of the Rings of Narnia. Deze film moet het vooral hebben van een goed verhaal met diepgang en karakterontwikkeling, kleurrijke personages en interessante avonturen. De verwijzingen naar sprookjes en vooral mythologie zijn heel leuk. De film heeft geen hoogstaande special effects nodig om een hoge score te krijgen van mijn kant.

avatar van knusse stoel
Leuke film en (denk ik) te volgen voor het hele gezin, dus voor jong en oud.
Fantasie en humor die door de meesten wel aardig zijn te volgen en de film op zich, ondanks de lengte, bijna 3 uren, duurt echt niet te lang.

avatar van joolstein
Tv-Film gebaseerd op de fantasyroman 'Voyage of the Basset' van James C. Christensen. Waarin Cassie en haar oudere zusje Miranda, samen met hun vader, professor Aisling (Bridges), bezoek krijgen van boosaardige trollen. Maar gelukkig worden ze gered door vriendelijke dwerg Malachi en een elf Sebastian en voordat ze het beseffen bevinden ze zich op een schip dat de Unicorn heet en voorzien is van het blazoen 'Crendendo vides' ("Je geloof, als je het ziet"). Professor Aisling en zijn dochters zijn in een feeënrijk belandt en helpen Oberon en Titania om hun land te redden van de verschrikkelijke trollen. Hiervoor gaan ze op reis en krijgen hulp van (vooral Griekse) mythologische figuren zoals de Minotaur en Medusa. Erg leuk en fantasierijk, goed spel tussen de hoofdrolspelers, de kostuums zijn mooi en de effecten zijn niet slecht. Jammer genoeg begon door de langere speelduur en de brave veilige actie de verveling aan het einde wel toe te slaan. Ook dacht ik een lichte christelijke ondertoon te bespeuren? De film is ondanks het hoge Hallmark-gehalte nog best leuk om te zien!

Zwolle84
Goede poster ook.