The Mists of Avalon (2001)

3,44

Tsjechiƫ / Duitsland / Verenigde Staten
Drama / Fantasy
183 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Uli Edel
met Anjelica Huston, Joan Allen en Julianna Margulies

'The Mists of Avalon' vertelt het verhaal over de legende van Koning Arthur door de ogen van de vrouwen die in diens tijd verbonden waren met het in nevel gehulde eiland Avalon. Koning Ambrosius overlijdt, maar een dappere man zal in zijn voetsporen treden. Oorlog heerst in Britannia. De strijd tussen het Christendom en het heidendom zal niet alleen Cornwall en omstreken, maar ook Avalon in gevaar brengen. De Saksen vallen het land binnen en zijn bereid om te vechten tot de dood. De Vrouwe van Avalon, tevens de zus van Arthurs moeder Igraine, wil dan ook alles doen om haar rijk te redden. Igraine is gezegend met magische krachten en samen met haar dochtertje Morgaine, is zij de enige hoop op redding.

33 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van blabla
Mooi verhaal, de akteurs doen ontzettend hun best, maar het blijft zichtbaar een miniserie.

avatar van TheRisingSun
Flinke tijd geleden gezien,maar weet nog wel dat deze film,ondanks zijn enorme lengte,mij bleef boeien! Erg mooi verfilmd met prima acteerprestaties van, voor mij, onbekende acteurs.

4 sterren

avatar van ex_uva

Is het een kostuumdrama? Of is het een soort Count of Monte Cristo (2002)?

Niet echt, meer een mooi nogal geromantiseerd uitgewerkt Camelot-Arthur-Merlijn verhaal.
De serie is gebaseerd op de verschillende boeken van Marion Zimmer Bradley rond de Arthursage. Zij wordt toch internationaal gezien als een "specialist" in de hele warboel rond de legenden.
De serie geeft eenzelfde soort sfeer weer die je ook in haar boeken terugvindt. Ook de relaties tussen de verschillende karakters zijn goed uitgewerkt. Maar echt kostuumdrama zou ik dit niet noemen.

avatar van ewalk
Op zich aardige film met wat matig acteerwerk. Vooral de romance tussen Lancelot en Guinevere doet wat geforceerd aan.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
een prachtige film ik moest zelfs huilen toen viviane werd vermoord ik hoop dat deze film op dvd is want dan ga ik heb zeker halen

avatar van predator
rowan schreef:

10 euro bij FRS; ik vond hem zelf een beetje te new-age achtig maar ik hou verder wel van dit soort films. En Julianna Margulies is een plaatje.....

predator schreef:
En Julianna Margulies is een plaatje.....

us_raider
Meestal kijk ik niet naar dit soort films maar toen ik eenmaal begonnen was vond ik em toch best wel leuk. Alleen jammer dat hij zo lang duurde want ik zat op een picknicktafel bij minder dan 10 graden...:P(werd op een groot scherm uitgezonden op de camping)

avatar van ewalk
Ik las laatst de Davinci Code van Dan Brown en moest aan deze film denken.

enorm mooie verfilming op het boek..

wel wat lang...

avatar van Niriath
Wauw!

avatar van Fran
Heel mooi verfilmd. Ik heb het boek tig keer gelezen. Jammer dat ze meer de Arthurkant opgingen ( ook een belangrijk onderdeel van het boek, dat wel). Dat kent iedereen wel.
Het was leuk geweest als ze meer de kant van het "oude geloof" hadden uitgelicht. En de vrouwen achter de sage. Het moment dat het oude geloof vervaagde en het christendom overnam. Maar ik vind het wel integer en mooi verfilmd.

Prachtige film!! heerlijk verhaal wat bij mij nog een paar dagen blijft hangen

avatar van Fran
Als je het verhaal indrukwekkend vindt, moet je echt het boek eens lezen ! Daar is de film dan nog niks bij.

Fran schreef:

Dat moet ik dan maar eens gaan doen!! haha ben nu helaas in een andere reeks van 10 delen bezig dus moet nog wel even wachten maar hij staat op de wachtlijst! ik wist niet eens dat dit een verfilming van een boek was... tot ik het hier las..

Thanks!

vind het echt een heel mooie film, ik wil het boek ook gaan lezen, ik was helemaal verkocht toen ik hem zag! af en toe was hij nog wat moeilijk begrijpbaar maar ja nu snap ik hem wel

Dit is 1 van mijn favo films!

Na hem gehuurd & gekeken te hebben,ook meteen gekocht!

Ik geef deze film dan ook 5 sterren!

veron35
Ik was heel lang al opzoek naard de dvd maar ik kon hem nergens vinden, maar ongeveer een jaar geleden zag ik hem dan eindelijk te liggen. Schitterende film.

Geweldige film! De romance tussen Guineverre en Lancelot gaat een beetje te ver maar verder helemaal toppie!

veron35
D-L schreef:

Heb je wel de goede film voor je? Voor zover ik weet kwamen die hier bijna of helemaal niet in voor.

avatar van pjutter
deze film duurt veel te lang, het was eigenlijk 1 grote soap.
met te weinig veldslagen en te veel gepraat
ben wel benieuwd wat nu echt is gebeurd en wat erom heen is verzonnen.

avatar van jan66
Goede verfilming van het boek en boeiend tot het einde...
De karakters zijn goed neergezet. Het eiland Avalon en Julianna Margulies komen erg goed uit de verf...

Helaas is het een TV-film (mini serie) en geen grote productie met meer topacteurs als Julianna Margulies (the Lost Room). Dan had ik het een 4.0* gegeven.

Nu een dikke 3,5*

Toch wel mijn favo miniserie

Goede film met mooie vertolkingen door alle hoofdrolspelers.
Ook prachtige locaties en decors.
Ik heb best wel genoten van deze lange prent, maar ondanks de lengte, geen moment verveeld.

avatar van Silvanx
Goed verhaal, matige film.
Alles wordt uitgelegd in deze film. Misschien komt dat ten dele omdat het een miniserie is maar het haalt alle spanning eruit. Niets is meer een verrassing. De essentiele scenen worden afgeraffeld. Arthur die midden in de strijd even het zwaard uit de steen trekt bv. Terwijl dit een sleutelscene is. Ik zou het boek moeten herlezen om te kijken wat er van is overgebleven maar het boek maakte meer indruk op me.

avatar van b00ts
Er werd toch wat af gerotzooid in die tijd. Ik vond het een beetje een oude maar ruige versie van gtst. Special effects zijn minder. Doen vaak echt goedkoop aan. Het boek doet het beter dan de film zoals zo vaak. Mooie muziek.

avatar van Boogeyman
3 uur sentimentele pap, je moet er van houden,

Ik dus niet. Schaamteloos, deze belachelijke vertelling van het historische Camelot.
Uitgeknipte karakters, die vervolgens met pritstift zijn opgeplakt, vooral Mordered,
dropveter, 't lijkt verdomme wel Hans Teeuwen, op een slechte dag, een regie
van likmijnvinger, met als grootste blunder het willekeurig weggooien van Arthhur zijn zwaard. Kom nou. Laat staan het sentimentele waterballet, echt onkunde. Ook vervelend dat Morgause zo zwak is hier, hetzelfde geldt voor Mordered, maar als hij ook nog ging goochelen, zou ik helemaal van mijn stokje zijn gegaan.

Hé regisseur, ik heb nog wel een slecht idee voor deze wanprestatie, een voice over! Zegt Henk.
Ach, 178 minuten vliegen zo voorbij joh. Oh en wat dacht je van incest? dat schijnt mensen tegenwoordig ook op te winden. Zucht. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar dat ik deze film tot straatafval degradeer mag toch wel duidelijk zijn.

Erg leuke miniserie.. aanrader als je van dit genre houdt.
Low budget miniseries zijn vaak beter dan die dure hollywood kaskrakers.

avatar van roeman
Zo jammer, echt heel jammer. Zoals ze om zijn gegaan met het boek en de legende. Anjelica Huston, Joan Allen en Julianna Margulies wil ik hier buiten laten, geweldige actrices maar ze kunnen de film niet naar een hoger plan tillen zoals eigenlijk moet en kan met dit verhaal. Sommige acteurs lijken wel edelfiguranten terwijl ze toch belangerijke rollen hadden in het geheel.
Dit werkte op den duur op mijn zenuwen. Je hebt de neiging om te roepen ga toch leren acteren en kom daarna nog eens terug, maar ja hier moesten we het mee doen.
De muziek, de decors (omgeving, achtergrond etc..), de aankleding waren werkelijk van hoog niveau maar ook deze konden de film niet dragen. Jammer heel jammer.
1* voor bovenstaande actrices en muziek,decors, aankleding en de paarden.

avatar van MarcusViridis

Boogeyman schreef:
3 uur sentimentele pap, je moet er van houden,

dropveter, 't lijkt verdomme wel Hans Teeuwen, op een slechte dag, een regie

Historisch? Daar kan je grote vraagtekens bij zetten.
Zelf vind ik dit wel een leuke interpretatie van de Arthur-sage. De miniserie moet ik nog kijken.

avatar van ExXxtreme
Zonde dat deze mini-serie geen groter budget had; het verhaal is sterk, maar de uitwerking redelijk belabberd. Het schoentje knelt bij het acteerwerk, de decors, de FX, en soms ook het script, ik vermoed, wegens financiële overwegingen.

avatar van Decec
Een goede drama/fantasie TV mini series...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk....
Goed kwaliteit breedbeeld, geen HD aanwezig...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...