Amagaedun Uzu (1996)

Alternatieve titels: Armageddon | 아마게돈

Zuid-Korea
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hyunse Lee

Miljarden jaren geleden strooide een machtige buitenaardse intelligentie de zaden uit voor de evolutie op verschillende planeten waaronder de aarde. Ondanks alle tegenslagen groeide de aarde uit tot een planeet vol leven. Maar iets verderop in het universum ontwikkelde zich een agressieve beschaving van reptielachtige wezens die het hebben voorzien op de aarde. Ze roeien vrijwel de hele mensheid uit en staan op het punt hun beestachtige werk af te ronden. De enige die dat nog kan voorkomen is een eenvoudige schooljongen met verborgen krachten. Alleen hij kan de aardse tegenhanger van de buitenaardse supercomputer in gang zetten. Deze "Delta Boy" moet alles op alles zetten om de mensheid van de totale ondergang te redden. Delta Boy reist door tijd en ruimte om zijn krachten onder de knie te krijgen en de beslissende slag te leveren.

dvd versie is zeer slechte kwaliteit
en ik heb ook het gevoel dat anime op dvd
korter duurt en dat er gewoon stukken tussenuit geknipt
zijn, maar goed, deze anime is toch nog de moeite
waard van het kijken als anime fan, 3,5*

avatar van sinterklaas
Vond er zelf niet veel aan. Dit zijn nou net niet mijn soort films. Ik hou opzich niet zo van anime met monsters, vechten en dat soort shit. Ik hou toch liever van cyberpunk manga (zoals Ghost in the Shell of Akira) of gewoon keiharde actie met veel bloed.

Maar toch vond ik hier maar weinig aan. Alles is vrij chaotisch en je word nog wel eens moe van die overdreven slijmerige liefdesscenes. Soms heedt deze iets weg van Dragonball Z. Het verhaal is opzich wel prima maar voor de rest vind ik er maar weinig aan. Gewoon niet mijn soort.

avatar van RuudC
Niets nieuws onder de zon, en dat zal in 1986 niet veel anders geweest zijn. Wat ik wel jammer vind aan alien invasions die zich in de laatste fase afspelen, is dat er weinig oog voor detail is. Geen verbrande aarde, maar hooguit wat star wars achtige gevechten. Armageddon wijkt daar niet van af. Een plot met een normale jongen die vanwege schimmige redenen de wereld moet (en kan) redden, is ook niet bepaald origineel. Het begin van Armageddon is wat twijfelachtig uitgevoerd, maar uiteindelijk wordt er wel naar een leuke finale toegewerkt.

Het tekenwerk is redelijk. De fil doet me op dat vlak vooral denken aan de cartoons die ik in mijn kindertijd zag. Er zijn veel overeenkomsten met bijvoorbeeld GI Joe en Transformers. Verhaaltechnisch is er eigenlijk ook niet bijzonder veel verschil. Leuk popcornvermaak, al is het jammer dat de kwaliteit op dvd vrij blokkerig is. Een bijzondere anime hoef je hier niet te verwachten.