La Puta y la Ballena (2004)

Alternatieve titel: The Whore and the Whale

Argentinië / Spanje

geregisseerd door Luis Puenzo
met Leonardo Sbaraglia, Aitana Sánchez-Gijón en Pep Munné

Vera is een schrijfster die al jaren niets op papier heeft gezet en die wordt geconfronteerd met een serie persoonlijke problemen. Ze ontdekt een serie foto’s van een Argentijnse fotograaf die is omgekomen tijdens de Spaanse Burgeroorlog en is gelijk geïntrigeert. Haar zoektocht naar deze fotograaf brengt haar naar Patagonië in Argentinië. Hier hoopt Vera zijn verhaal te kunnen achterhalen en tegelijkertijd eens goed te na te denken over haar eigen leven en liefdes...

avatar van Elementofone
Gisteren gezien in het fraterhuis, Zwolle.

Goed onderhouden film, mooi de twee verhalen die zich langzaam maar zeker bijeenvoegen. Heel mooi is het kleurgebruik. Een minpuntje is dat de walvissen af en toe uit jaws lijken te komen. Maar over het algemeen ben ik over de effecten wel tevreden. Mooie meiden trouwens, die hoofdrolspeelsters.

4 sterren

Schitterende film. Gezien in Plaza Futura in Eindhoven. Al is het alleen maar om de prachtige beelden van Argentinië.

Gelukkig is dat niet het enige. De film bevat ook nog eens heel goed acteerwerk, een sterk verhaal en prachtige scenes.

Een film die je even moet laten inwerken, maar van pure schoonheid.

8/10 (4****)

neo (crew)
Had wat problemen met de verhaalstructuur in het begin. De vele toevalligheden en samenhang van situaties vond ik ook niet altijd even boeiend. Heden, verleden, fictie, non-fictie... Soms op het randje van wel of niet oversentimenteel. Maar de film raakte mij wel degelijk. Pluspunt daarnaast zijn is de mooie fotografie, muziek en acteerwerk. 3.5 sterren

Plus: Mooi mensen en mooie Argentijnse streken (Patagonie), erotisch, poetisch, symbolisch: in de liefde ga je er helemaal voor. Van half werk krijg je drama. Mooi tangomuziek met accordeon.
Min: ???
Voor liefhebbers van 'Spaans' sentiment een prachtige film.

Melvin Udall
De film komt iets onduidelijk op gang maar als het verhaal eenmaal loopt voel je je meer en meer betrokken bij het personage van Vera.

Op bijzondere wijze worden 2 tijden en diverse levens met elkaar verweven in 1 verhaal, alles met het mooie landschap van Argentinië en de prachtige tangomuziek als achtergrond.

Matige film. Einde wel erg mooi.

avatar van Elementofone
Gozo, geef je wel eens een hoge waardering voor een film? Mag best hoor. Sinds begin 2004 heb je slechts drie keer een drie gegeven, hoger wordt het niet bij jou.

Elementofone schreef:

Klopt. Ben kritisch...maar houd je vast, Funny Games gaat hoger uitvallen...

avatar van Elementofone
Ha oke, ik lees mijn post nu terug en het klinkt als een aanval, maar dat was niet de intentie. Het viel me gewoon op. Trouwens, twee vieren op rij, Gozo. Goed bezig

Wil deze film altijd nog op dvd hebben. Binnenkort maar eens aanschaffen.

Heden en verleden ,werkelijkheid en fictie, wisselen elkaar af en het toeval is niet onbelangrijk bij het vermengen van de verhalen in deze inderdaad niet eenvoudig opgebouwde film.
Niet bepaald mijn ding.
De buitenopnames vond ik wel zeer goed en ook het spel van sommige acteurs, in de eerste plaats van Aitana Sánchez-Gijon.

avatar van rep_robert
neo schreef:

Sluit me volledig aan bij dit bericht van Neo. Moet er wel bij vermelden dat het acteerwerk echt overtuigend is en de plaatjes erg dromerig zijn geschoten. Daarnaast had het thema wel iets speciaals en vooral door het einde is het hele Lola/walvis idee goed uitgewerkt en loopt het vloeiend in elkaar over.

Erg mooi drama. Het knap geconstrueerde scenario laat twee parallel lopende verhalen uiteindelijk via een gestrande walvis én een blik in de spiegel naadloos in elkaar overvloeien.

De niets verbloemende beelden, de adembenemend mooie opnamen van Patagonië, het sterke acteerwerk en de meeslepende soundtrack maken dit tot een heel bijzondere, boeiende film.

Opnieuw een beklemmende film van Luis Puenzo, al vind ik zijn La Historia Oficial (1985) over de nasleep van het Argentijnse militaire regime nog pakkender.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
La puta y la bellena is een boeiend verhaal geworden van een schrijfster die ziek is en ondertussen zich verdiept in een nieuw verhaal op basis van enkele foto's en brieven. De stijl past hier wel bij met enkele beelden uit het verleden die uit het creatieve brein van de schrijfster lijken gelopen. Wat ook zo zal zijn denkelijk. De Argentijnse tango als muzikale omlijsting zorgt meteen voor de nodige sfeer.

De film heeft zoveel te bieden, maar mist evengoed de nodige creatieve aankleding om er echt bovenuit te steken. Nu is het gewoon een sterke gemaakte en geacteerde film geworden. Maar soms is 'heel goed' ook niet slecht.

avatar van 93.9
Magnifiek spel wordt hier opgevoerd!