Hotaru (2000)

Alternatieve titel: Firefly

Japan

geregisseerd door Naomi Kawase
met Nakamuro Yuko en Nagasawa Toshiya

Ayoko besluit na een hectische periode naar haar geboortedorp terug te keren om haar oma na vele jaren terug te zien, maar net voordat ze aankomt overlijdt die. Eenmaal in haar woonplaats teruggekeert blijkt haar zus een ongeneeslijke vorm van kanker te hebben. Samen met haar vriend Daiji probeert ze de tegenslagen te verwerken en een nieuwe fase in hun leven in te gaan.

avatar van Koekebakker
Ik ben echt een liefhebber van Kawase Naomi (of Naomi Kawase..). Zij weet altijd iets heel gevoeligs en persoonlijks over te brengen in haar films. Terwijl er zoveel gebeurt waar ik nauwelijks iets van snap. Volgens mij zit hem dat in de beeldtaal, maar benoemen kan ik het niet.

Ook Hotaru vond ik een bijzondere en ongetwijfeld zeer persoonlijke film. Een aantal scènes vond ik heel sterk, maar veel scènes duren wel erg lang, zodat de film mijn aandacht niet de volle 164 minuten wist vast te houden. Maar misschien komt dat ook omdat de film vol zit met symbolieken waar ik als pure Westerling moeilijk iets mee kan…

Ondanks al dat onbegrip heb ik een tijdlang genoten. Bijna ondoenlijk om dan een waardering in sterretjes te geven, maar omdat zij het toch niet leest: 3,5 *

Wow, flashback. Heb deze ooit nog gezien op Arte, en was het totaal vergeten. Misschien toch maar eens terugzien, want ik herinner me nog wel best genoten te hebben van deze film.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De film komt haast nog losser en vrijer over dan Kawase's andere films en het duurde ook nog wat langer voor ik de verhoudingen op een rij had. Anders is ook het uitgesproken, heftige karakter van Ayoko. In westerse hokjes zou je haar een borderliner noemen. Constant in gevecht met haarzelf en hevige stemmingswisselingen. Ze is een stripteasedanseres, vond ik ook verrassend in een Kawase.

Aan de lange kant, want een uur langer dan Kawase's andere films en daar ligt wel het enige nadeel, want de lengte is niet helemaal te verantwoorden denk ik. Maar ondanks die lengte was het toch weer erg memorabel allemaal. De laatste twintig minuten zijn fantastisch en ook fraaie scenes zoals die scene bij de fontein of de coladrinkscene die om kleine momenten van geluk draaien vond ik erg mooi. En dan kan ik gewoon niet lager dan een vier geven.

avatar van niethie
De enigste Kawase film waarvan zo'n beetje elk spoort dood loopt, zelfs niet via alternative kanalen alwaar ik al haar andere minder bekende werk (shorts/docu's) wel allemaal heb kunnen vinden. Waar o waar hebben jullie dit destijds gezien? Een editie van het IFFR die ooit met een retrospectief kwam wellicht? Mijn interesse is enorm gewekt, zeker sinds de hoge positie in Rokuro's top 2000 van Japanse cinema...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hij heeft op het IFFR gedraaid geloof ik, maar ik zag hem bij een Kawase-retro in het toenmalige Filmmuseum, dat was er bij de premiere van The Mourning Forest.

avatar van Mochizuki Rokuro
IFFR 2001 inderdaad.

avatar van niethie
Jaloers, helaas was op die leeftijd James Bond nog mijn grootste held. Hopelijk duikt het ooit nog ergens op. Als jullie er lucht van krijgen, geef me aub een seintje...