Rubber (1936)

Nederland

geregisseerd door Gerard Rutten en Johan De Meester
met Frits van Dongen, Enny Meunier en Jules Verstraete

Rubber schetst het leven van de Nederlandse kolonisten op een rubberplantage op Sumatra tegen de achtergrond van de economische crisis van de jaren dertig. Renée en John van Laer hebben huwelijksproblemen. Renée verveelt zich. Terwijl haar man John op de rubberplantage werkt, flirt zij met Ravinsky. John van Laer is zijn vrouw daarentegen ook ontrouw; hij heeft een maîtresse. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Madelon Szekely-Lulofs.

DVD release 25.09.2008 in de dvd serie Nederlandse Filmklassiekers van TDM

avatar van De Mees
De release is nu, 31 december 2008.

Weet niet wat er aan de hand is met TDM.

robertus65
Is deze nou wel of niet meer te krijgen of is ie al uitverkocht?

Is nog niet uitgebracht. Zou wel deze maand nog gaan gebeuren.

robertus65
Op dvd verkort tot 62 minuten, daardoor wat moeilijk te volgen.
De bombastische muziek was erg storend.

robertus65 schreef:
Op dvd verkort tot 62 minuten, daardoor wat moeilijk te volgen.
De bombastische muziek was erg storend.

Een deel van deze film, waarvan de buitenopnamen op Sumatra werden gemaakt, is vermist en vermoedelijk verloren gegaan.

Bron:
FilmTotaal

avatar van matthijs_013
Hoewel de film incompleet is, biedt hij genoeg extra's, zo ook deze site met boordevol informatie. En dat is handig, want de film is inderdaad niet altijd even goed te volgen! Niettemin een interessant kijkje op Sumatra met enkele geweldige shots. Ik had liever Mollinger gezien in de rol van Meunier, enkel omdat Mollinger een stuk fijner is om naar te kijken.

avatar van Brix
De film geeft een aardige inblik in het leven van de Nederlandse kolonialen in Nederlands Indië uit die tijd.
Het geaffecteerde spreken van de acteurs en actrices doet nu vreemd aan, maar was natuurlijk destijds wel gebruikelijk.
Maar het schept meteen ook een afstand, net als het acteerwerk zelf dat doet.

Het is wel overduidelijk waarom Frits van Dongen als acteur de overstap kon maken naar de Duitse en Amerikaanse film, en daar aanzienlijke successen behalen (in de US onder de artiestennaam Philip Dorn)
In mijn ogen is hij nog steeds de grootste Nederlandse Hollywoodster ooit.
Kijk er zijn IMDb gegevens maar eens op na(of lees het interessante boek van Hans Toonen, Hein van der Niet, alias Frits van Dongen , alias Philip Dorn | Toonen, Hans - Theaterboekwinkel - Veilig online kopen en bestellen )
Van Dongen/Dorn speelde naast talloze bekende namen uit die gouden Hollywood periode.
Om er maar een klein te noemen, Bogart, Robert Taylor, James Stewart, Joan Crawford, John Wayne etc. etc.
De man had een geweldige uitstraling en alleen die pokdalige kop van hem trekt al de aandacht.

Jammer dat de film niet compleet is, maar of het erg veel toegevoegd zou hebben aan de kwaliteit van de film wanneer die ontbrekende scènes er wel in zouden hebben gezeten is de vraag.

Het blijft allemaal toch stijfjes "oer-Hollands" acteerwerk.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Rubber - YouTube.