De Papegaai (1989)

Nederland
150 minuten / 97 minuten (speelfilm) (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Hans Hylkema
met Peter Tuinman, Ineke Holzhaus en Miriam de Boer

Johan van Dam (Peter Tuinman), zijn vrouw Vera en zijn kinderen Karin en Teun komen aan in het land Tyros, dat hen politiek asiel heeft verleend. In Nederland blijkt namelijk een militair bewind aan de macht te zijn gekomen. De dissidente drukker Johan wist aanvankelijk door onder te duiken aan arrestatie te ontkomen, maar na verloop van tijd wordt hij ontdekt en opgepakt. Hij staat bloot aan martelingen. Zijn vrouw en kinderen komen in de problemen door geldgebrek. Als gevolg van internationale druk wordt het een aantal politieke gevangenen, waaronder Johan, toegestaan het land te verlaten. In Tyros wordt het gezin in een dorp op het platteland ondergebracht. Aanvankelijk ontstaan de aanpassingsproblemen vooral door de confrontatie met de totaal andere cultuur. Maar na enige jaren, als het gezin enigszins is gesetteld, komen de problemen voort uit de situatie thuis. Johan is werkloos en voelt zich een nutteloze banneling. Met kameraden probeert hij echter de illusie hoog te houden vanuit het buitenland het verzet in Nederland te kunnen steunen.

Ook uitgezonden als 6-delige tv-serie (6x30 minuten).

Vrij bijzondere film. Doet je wel even nadenken over de situatie van politieke vluchtelingen in ons land.

Ik zag 'm als televisieserie. Volgens mij was die er eerst, en is er later - net als bij Julia's Geheim - een speelfilm van gesneden. Die is nauwelijks in de bioskopen vertoond, maar werd of wordt gebruikt voor scholen, of conferenties en dergelijke.

Het idee van de omkering (brave Nederlanders zijn asielzoekers in een arm land, na een staatsgreep) is heel sterk.

Zag vandaag pas dat deze op de site stond. Heb deze in de zomer van 2004 gezien op Ned 3. Zal wel in de tijd geweest zijn dat hugohei het laatste bericht hier plaatste. Vrijwel alles kan ik nog voor me halen vlotte serie met een goed verhaal. Was toen nogal gecharmeerd van die Karin. Mooie muziek en goed acteerwerk van Peter Tuinman en Frank Groothof. Prachtige scene's in Tyros.

De serie is hier online te bekijken.

Heeft iemand trouwens een idee van wie de muziek is die je hoort wanneer Karin en der vader een conflict hebben? Dat is wanneer Tuinman ook totaal doorflipt en alles in de kamer van Karin sloopt.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Ooit gezien bij het kinderprogramma op NL3 als mini-serie. Interessant uitgangspunt, maar er had meer ingezeten. Het was volgens mij vooral voor de jeugd bedoeld. Mooie beelden in Griekenland. 3*