Elias of Het Gevecht met de Nachtegalen (1991)

Alternatieve titel: Elias

België / Nederland

geregisseerd door Klaas Rusticus
met Brikke Smets, Viviane de Muynck en Lotte Pinoy

Een schrijver kijkt terug naar het moment waarop hij in een wereldvreemde familie als 12 jarige dromer ontwaakte. Het nieuws dat hij snel naar een kostschool gestuurd zal worden beïnvloedt zijn waarneming van het dagelijks leven. Drie verschillende mensenspelen een belangrijke rol: Aloysius, zijn oudere neef, Hermine, die verliefd op hem lijkt te zijn en zijn jonge, melancholieke en mooie tante Henriette.

Film naar een merkwaardig poetisch boek van de Vlaming Maurice Gilliams.
De enige speelfilm van Klaas Rusticus, een Friese eigenheimer die lange tijd jeugdprogramma's maakte (Orimoa bijvoorbeeld) met eigen muziek en liedjes, die af en toe toneel schreef en regisseerde, en nu al een tijd programma's en registraties maakt van klassieke muziek, in Duitsland. Hij werkte met Haitink, Chailly en veel grootheden.