João en het Mes (1972)

Alternatieve titel: Joao

Brazilië / Nederland

geregisseerd door George Sluizer
met Jofre Soares, Ana María Miranda en Joao-Augusto Azevedo

João, een oude Braziliaanse koeherder en jaguar-doder, weduwnaar met een volwassen zoon, trouwt met een jonge vrouw. Zij moet hem naar 's lands wijs volkomen onderdanig zijn. Jaloers als hij is, brengt João haar naar een eenzame boerderij en verbant zelfs zijn zoon. Desondanks laat hij zijn jonge vrouw vier jaar lang moederziel alleen, omdat hij rijk wil worden met het winnen van rubber in de Braziliaanse oerwouden. Als hij terugkomt heeft zijn vrouw haar intrek genomen bij haar moeder en is er een kind waarvan hij niet zeker is of het al dan niet is geadopteerd. João, in goeden doen nu, koopt een mes en neemt zijn vrouw mee op bootreis.

kappeuter (moderator)
Historie: Kosten film: 650.000 gulden. Film was bij eerste uitbreng niet erg succesvol. In 1983 kreeg de film een re-issue naar aanleiding van het Sluizer-retrospectief tijdens de Nederlandse Filmdagen. De film werd door 'The Movies' in distributie genomen, werd her en der 'zeer onderschat' genoemd, maar meer dan een week haalde hij niet in Amsterdam.
Prijzen/festivals: Deelname aan het competitieprogramma van het Filmfestival Berlijn. Best actor: Joffre Soarez, best script: George Sluizer - Santos Festival. Best Brazilian actor: Joffre Soarez - Rio de Janeiro. Braziliaanse inzending voor de Academy Awards nominaties 'beste buitenlandse film'. Best photography - Kodak Prize.
(bron)

Wat een prachtige cinematografie van Jan de Bont, adembenemend mooi (met dank ook aan de prachtig gerestaureerde transfer door Het Filmmuseum / Eye).

avatar van narva77
Mooi filmdebuut van George Sluizer, die een mooi en realistisch beeld neerzet van het leven in het Amazone-gebied in Brazilië. Mooie cinematografie van Jan de Bont ook.

Ik heb hem gratis kunnen kijken op ximon.nl omdat ik had gedoneerd voor de film "Dark Blood" van George Sluizer op CineCrowd.nl.

avatar van Mochizuki Rokuro
Maandag a.s. te zien op het NFF, maar (gelukkig) een reprise in EYE (NFM) op woensdag 31 oktober.

avatar van beavis
dank voor de tip, ziet er interessant uit!!

avatar van Mochizuki Rokuro
kappeuter schreef:
Historie: Kosten film: 650.000 gulden.

Dat klopt niet of Sluizer is blijkbaar aan het aftakelen. Vanavond bij de Q&A in EYE/NFM zei hij tegen Jan Doense omgerekend €40.000 (nog geen 100.000 gulden), waarvan hij een deel in zijn onderbroek heeft gestopt (voor het hele verhaal had je er bij moeten zijn )

avatar van Drs. DAJA
En die man was waarschijnlijk bankovervaller... Mochizuki Rokuro waar zat jij in de zaal?