Chasing Freedom (2004)

120 minuten / 88 minuten (dvd)

geregisseerd door Don McBrearty
met Juliette Lewis, Layla Alizada en Bruce Gray

Een Afghaanse vrouw ontvlucht het Taliban-regime en komt zonder papieren terecht in Amerika waar zij het aan de stok krijgt met de immigratiedienst. Een jonge, ambitieuze advocate bekommert zich om het lot van de vrouw.

Beetje een kopie van de veel eerdere verschenen "Not without my Daughter". Maar dan in een terugblik.
Aangrijpend.

Vond het niet aangrijpend geacteerd, vond het niet goed overkomen.

avatar van nightbreed
Juliette Lewis als een advocate, hmmm dat klinkt natuurlijk niet echt geloofwaardig.
Ondanks het feit dat ze niet helemaal weet te overtuigen als advocate doet ze het toch wel vrij goed.
Ze heeft gewoon het imago van een psychopate of een trailertrash bitch door al de rollen die ze in veel films heeft gespeeld.
Het verhaal wordt goed gebracht zonder al te sentimenteel te worden.
Het verhaal stelt het asielbeleid van de U.S.A. aan de kaak en is dus niet alleen een hot issue in Nederland.
Voor TV-film begrippen is dit een erg goede film geworden die mij wist te overtuigen.

Cijfer: 3,5

avatar van Robi
Vooraf dacht ik dat dit weer zo'n typische Hollywood film zou zijn met een cliché politiek asiel verhaal en bedoeld om veel emotie (=tranen) los te trekken en wie weet de Amerikaanse politieke opinie te beinvloeden. En jawel. Dat klopte. Die film is het dus precies. Maar ik moet toch toegeven dat ie me wel wist te boeien en dat het verhaal overtuigend geacteerd is.

Hartverscheurend verhaal over een problematiek, die wereldwijd speelt en waar de authoriteiten maar geen vat op kunnen krijgen. Zo wordt menig mensenleven door regeltjes en nog eens regeltjes kapot gemaakt. Indrukwekkend verhaal van de advocaat in het begin van de film over wat de gevolgen geweest zouden zijn als de landsdeuren van de Verenigde Staten gesloten waren gebleven.

Voor zo ver ik mij kan herinneren is dit de eerste keer dat ik Juliette Lewis in een serieuze rol zag en dat viel niet tegen. Ook haar client Layla Alizada gaf een prima vertolking van haar rol als asielzoeker. Boeiende film over een moeilijk probleem.