Zorro's Fighting Legion (1939)

Western

geregisseerd door John English en William Witney
met Reed Hadley, Sheila Darcy en William Corson

De legendarische gemaskerde Zorro doorstaat een verschijdenheid aan moeilijkheden in een poging om het geniepige plan van van de slechterik Don Del Oro, om Mexico te overheersen, te dwarsbomen.

prachtige film

avatar van Brix
Tot mijn grote verbazing ontdekte ik gisteren een dvd van deze klassieke 'serial' mét nederlandtalige ondertiteling.
Voor een prijsje van nog geen 6 Euro te geef...
De foute box-coverfoto , met portret van TV-Zorro Guy Williams, i.p.v. Reed Hadley, die de Zorro rol vertolkt in deze serial, neem ik dan maar in koop.

De beeldkwaliteit van deze dvd is bovendien een heel stuk beter dan die van een ,veel duurdere, geïmporteerde versie, die ik al in huis had.

'Zorro's Fighting Legion' is een must voor fans van dit genre (maar die hebben hem waarschijnlijk al lang in de-een-of andere uitvoering)
Alle latere Zorro verfilmingen zijn schatplichtig aan deze serial, en acteur Reed Hadley, die de rol schitterend vertolkt.
Hadley draagt hier een masker dat zijn gelaat meer verbergt dan het geval is bij de meeste andere Zorro acteurs, en waarachter alleen een blinde'Don Diego', niet zou herkennen...
De muziek van William Lava (what's in a name!) is opwindend en toepasselijk.
De titel-score vormde duidelijk het voorbeeld voor die van de latere Disney Zorro TV serie, met Guy Williams.

De 'cliffhangers' houden de spanning er voortdurend in, zoals dat ook hoort bij een echte 'serial'.

In een bijrol is (een dik geworden)voormalig 'Tarzan'acteur (Big) Jim
Pierce te zien.('Tarzan and the Golden Lion' -1925)

Kortom, als ik er van álle Zorro films één uit zou moeten kiezen, dan werd het deze.

Dik 5 sterren voor een van de allerbeste serials die er ooit gemaakt zijn.

Het volle pond voor deze verbluffende serial. Wat een actie en originele stunts ztten er in deze film.
Een ongekende vaart zit er in. Je vliegt van de ene achtervolging in het andere gevecht., slechts onderbroken door kort gehouden bijeenkomsten van de dorpsraad.
Ik had mezelf zo beloofd de serial te bekijken met één hoofdstuk per dag, maar ik heb de volle mep in één keer uitgekeken. De spectaculaire stunts in samenwerking met een verhaal dat een duizelingwekkende vaart heeft, zorgt dat deze serial alleen even op pauze staat om op adem te komen.
Gemaskerde mannetjes, daar ben ik niet zo van, maar dit was echt geweldig genieten.

Damn

Schitterende film , volle 10.