La Chasse aux Papillons (1992)

Alternatieve titels: The Butterfly Hunt | Chasing Butterflies | Hunting Butterflies

Frankrijk / Italië / Duitsland

geregisseerd door Otar Iosseliani
met Narda Blanchet, Pierette Pompom Bailhache en Alexandre Tscherkassoff

De film volgt de laatste levensjaren van drie oude dames - de eigenaresse, haar nicht en een oude dienstmeid - op een oud, vervallen kasteel in Frankrijk. In hun levensonderhoud voorzien zij door de antieke inboedel stukje bij beetje te verkopen en door de tuin te verhuren aan vrolijke aanhangers van Hara Krishna. Aanvankelijk weten de vrouwen Japanse zakenlieden, die het kasteel willen kopen, nog af te poeieren. Na het overlijden van de eigenaresse slaat de vernieuwing echter toe. De Russische erfgename van het kasteel - een zus van de eigenaresse - leeft met haar dochter liever een mondain leven in Parijs, dan in oude stoffige kamers in een oud kasteel; ze verkoopt het erfgoed aan blije Japanners. De achtergebleven oude vrouwen zullen een ander onderkomen moeten zoeken.