Muhammad: The Last Prophet (2002)

Animatie / Familie

geregisseerd door Richard Rich
met de stemmen van Eli Allem en Nicholas Kadi

Het verhaal vertelt -in animatie- het leven van profeet Mohammed (vzmh) die met zijn volgelingen (moslims) o.a. de stad Mekka bevrijdt van de "Onwetenden" en de Islam verkondigt.

Niks op imdb.

Rare titel, met die afkorting tussen haakjes.

Wouter schreef:

Niks op imdb.

Rare titel, met die afkorting tussen haakjes.
PBUH = Peace Be Upon Him, nederlandse vertaling Vrede Zij Met Hem

avatar van RolfWolf
Altijd lastig, een film over Mohammed, aangezien de islam het verbiedt om afbeeldingen van de laatste profeet te maken. Ik ben benieuwd hoe ze dat probleem in deze animatiefilm hebben opgelost.

RolfWolf schreef:

De afkorting PBUH kan ik trouwens ook niet plaatsen.
zie boven

avatar van RolfWolf
Justice4All schreef:
zie boven

Gezien, bedankt.

Toch vreemd dat dit niet op imbdb staat. De regisseur is niet echt een onbekende in animatieland.

Wouter schreef:

Ik weet het ook niet. hij is uitgestap uit Disney en is voor zichzelf begonnen.

avatar van bioscoopzaal
Mohammed onzichtbaar in zijn eerste film

NEW YORK - De tekenfilm Muhammad: The Last Prophet is de eerste film waarin het leven van de profeet Mohammed wordt verbeeld. De film liep vorige week in de VS en trok een groot moslimpubliek, maar het is geen Passion of the Christ voor moslims. Niet alleen omdat hij geanimeerd is door Richard Rich, die jarenlang zoete tekenfilms maakte voor Disney (sic); maar ook omdat Mohammed er niet lijfelijk in voorkomt, aangezien de islam afbeeldingen van de profeet verbiedt.

De film laat zien hoe Mohammed (570-633) met zijn volgelingen weerstand biedt aan de ongelovige, vijandige bevolking van Mekka. Niet door overmacht, maar door sluwheid wint hij. Op het einde zijn Mohammed en de zijnen een groot leger te slim af door een gracht te graven rondom zijn stelling, waar de soldaten en hun paarden in vallen.

"De film is niet echt geschikt om het vredelievende karakter van de islam uit te dragen'', zegt een toeschouwer, die zichzelf een belijdende moslim noemt. Zijn vriend, ook moslim, vult aan: "Het is een film voor kinderen. Om de ontstaansgeschiedenis van de islam recht te doen heb je minstens zes, zeven films nodig.''

Muhammad: The Last Prophet is bedoeld om het imago van de islam op te vijzelen en om, in de woorden van de distributeur, "een brug te slaan tussen culturen''. Het plan stamt uit 1998; het geld kwam van Saoedische financiers. Maar na de terreuraanslagen van 11 september 2001 leek de film in de prullenmand te belanden. Oussama Jammal, een Amerikaanse moslim van Libanese afkomst die als kleine filmdistributeur in Chicago werkt, pakte de draad weer op.

De film moest wel eerst worden goedgekeurd door de hoogste korangeleerden aan de Universiteit van Cairo. Het was niet voldoende dat Amerikaanse imams en islamologen zich over het script hadden gebogen. De Egyptische geleerden gaven de film hun zegen, mits de vader van Mohammed zou worden geschrapt, omdat zulke biografische details niet "respectvol'' zouden zijn.

Tekenaar Rich omzeilde op een listige manier het verbod op afbeelding van de profeet. Hij laat de toeschouwer zien wat Mohammed ziet, in een zogenaamd point-of-view-shot. "In de christelijke traditie zou dat niet mogen'', zegt John Voll, hoogleraar in de vergelijkende theologie aan Georgetown University, die betrokken was bij de totstandkoming van de film. "Je mag je als sterveling niet verplaatsen in de Zoon van God.''

Het kostte Jammal veel moeite om Amerikaanse bioscoopketens ervan te overtuigen dat Muhammed genoeg potentieel had voor de grote zaal. "Ik werd enorm tegengewerkt'', zegt hij aan de telefoon. Uiteindelijk mocht hij de film toch in 93 bioscopen in 55 steden in de VS en Canada vertonen, maar alleen doordeweeks, en op afwijkende tijden.

De belangstelling was "overweldigend'', aldus Jammal, mede dankzij mond-tot-mondreclame en marketing via moskeeën en Internet. "Er waren natuurlijk een paar imams die de film afkeurden zonder hem te hebben gezien. In Florida weigerde een moskee om de filmposter op te hangen. Ik kreeg ruzie met iemand in Canada. Maar over het algemeen wilden moslims de film zien, omdat het de eerste keer is dat er een film over Mohammed wordt vertoond.'' Hij schat dat in de eerste vijf dagen honderdduizend mensen kwamen kijken. Amerika telt naar schatting zes miljoen moslims. Jammal wil de film nog eens uitbrengen; daarna wil hij ermee naar Europa.

Over het negatieve imago van moslims in de VS bestaat geen twijfel. Een enquête van de Council of American Islamic Relations (CAIR), een belangenorganisatie in Washington, wees uit dat een kwart van de Amerikanen denkt dat "moslims hun kinderen haatgevoelens bijbrengen''. "Het is nog altijd vrij schieten op moslims'', zegt Rabiah Ahmed van de CAIR. "Daarom is het goed dat zo'n film uitkomt, en nog beter als ook niet-moslims hem zouden zien.''

De kans op dat laatste is klein. Muhammad: The Last Prophet is, met een budget van 10 miljoen geen glanzende, vrolijke Hollywoodproductie. De getekende figuren bewegen schokkerig; een scène met twee arme straatkinderen wordt doodleuk later in de film herhaald. Ook bevat de film welgeteld één beeldgrapje - een web dat heel vlug gesponnen wordt voor de ingang van de grot waarin Mohammad zich verschuilt. Het jonge, New Yorkse moslimpubliek kon er vorige week niet om lachen.

Het verhaal kent nogal wat onlogische wendingen, maar die kunnen de filmmakers misschien niet worden aangerekend. De grootste verrassing komt aan het einde, als de vijandigste inwoners van Mekka zich plotseling tot de islam bekeren - na drie keer te zijn verslagen door Mohammed en de zijnen. "Executies zijn nu niet meer nodig'', zegt een bekeerling. "Mekka is gered door de puurheid van de islam.''

Bron: NRC Handelsblad, 01/12/2004

bioscoopzaal, dat is een mondvol
Was verstandig als je een link had gegeven

avatar van bioscoopzaal
Dat gaat helaas niet, de tekst komt uit de archieven van De Standaard en die zijn niet vrij toegankelijk.

avatar van Anatolia
bioscoopzaal schreef:

En The Message dan?

Anatolia schreef:

En The Message dan?
Volgens mij hebben ze hier over een eerste tekenfilm

hey ik heb zojuist een zelfde titel gezien maar dan niet animatie.

avatar van ex_uva
De film lijkt niet op dvd te zijn uitgekomen. Er schijnt via via wel aan een rip te kunnen komen. Maar ik wil graag de DVD, met evt. extra's, zien.

Tot op heden heeft mijn speurtocht naar de DVD geen DVD opgeleverd..

Maar er is inmiddels wel een imdb (tt0430377).

Lijkt me een leuke film, in Disneyachtige stijl. Misschien lijkt het een beetje op Aladdin?

deze film is te vinden op twee sites eentje turks/engels andere een duitse site.

gewoon ff google-en

avatar van Zuzuu