Gypsy Colt (1953)

Western / Familie

geregisseerd door Andrew Marton
met Donna Corcoran, Ward Bond en Frances Dee

Als hun ranch moeilijke tijden doormaakt, zijn de ouders van de jonge Meg MacWade gedwongen haar geliefde veulen te verkopen. Maar het paard ontsnapt tot twee keer toe aan zijn nieuwe eigenaar, waarna Meg hem terug moet brengen. Als het dier voor de derde keer ontsnapt, heeft het een reis van zo'n duizend kilometer voor de boeg...

avatar van Brix
De eerste stem voor deze film zie ik.
Tevens de eerste film die ik in 2011 bekeken heb.
En zeker geen onaangename zit, al wist ik dat bij voorbaat al, want het is zeker de 6e keer dat ik hem zag.
De laatste keer was wel alweer wat jaartjes geleden.
Dit is een hele aangename familiefilm oude stijl.
Lekker sentimenteel, en uiterst geschikt voor paardenliefhebbers.
Al zit er één scène in de film die ik wat minder diervriendelijk vind.
Ik bedoel die waarin het paard, door 'uitputting' in de woestijn, in elkaar zakt.
Dat is te realistisch om getraind te zijn. Zo te zien is er met een verdovingsspuit gewerkt
Maar verder is het genieten van vooral het 'acteerwerk' van het prachtige paard (dat in werkelijkheid 'Beaut' heette) en de prachtige natuuropnames.
Ook goed spel van Ward Bond (minder 'knoestig' dan doorgaans) de lieflijke Frances Dee, en de vertederende, en natuurlijk spelende Donna Corcoran.
Lee Van Cleef is weer eens de booswicht, en dat gaat hem ook hier goed af.

Een 'dierenfilm' zoals er wel meer zijn, maar zeker niet een van de mindere.

Brix schreef:
De eerste stem voor deze film zie ik.
Tevens de eerste film die ik in 2011 bekeken heb.
De laatste keer was wel alweer wat jaartjes geleden.
Dit is een hele aangename familiefilm oude stijl.
Lekker sentimenteel, en uiterst geschikt voor paardenliefhebbers.
Al zit er één scène in de film die ik wat minder diervriendelijk vind.
Lee Van Cleef is weer eens de booswicht, en dat gaat hem ook hier goed af.

Een 'dierenfilm' zoals er wel meer zijn, maar zeker niet een van de mindere.

Hou kom je eraan? Ik kan hem nergens vinden

avatar van Brix
Syrake

Gypsy Colt - rareandcollectibledvds.com

+ Dikwijls op de Duitse TV te zien geweest, ook op BBC2.