Een Stille Liefde (1977)

Nederland

geregisseerd door René van Nie
met Cor van Rijn, Sem de Jong en Mariëlle Fiolet

Een vader heeft zijn zoon al een half jaar niet mogen zien. Deze regel werd door de moeder via de rechter afgedwongen. Zowel de man als de vrouw zitten vol rancunes na de scheiding en de zoon is daarvan de dupe. De vader besluit er iets aan te doen en 'ontvoert' zijn zoon. Tegen zijn zoon houdt hij vol dat zijn moeder ook zal komen en zij gedrieën verder met vakantie zullen gaan. De jongen gelooft dat na verloop van tijd niet meer. De vader belt ten einde raad de moeder om te zeggen dat ze terug komen, de moeder zal hen te gemoet komen.

Via www.proxis.nl[/url] is ie op dvd te bestellen. Maar ik kan me niet herinneren dat deze ooit is gereleased op dvd. Weet iemand hier meer van?

avatar van mdj
mdj
Een stille liefde is een hele aardige 'kleine' film. De film is in sommige opzichten wel enigszins gedateerd maar dat is juist wel leuk eraan. Ik ben bang dat de film niet gedateerd is mbt de perikelen die een scheiding van een stel met kinderen met zich meebrengt.
De moeder ziet in alles een bevestiging dat de vader niet deugt. Dat hij inderdaad niet altijd even verantwoordelijk is, toont de film en daarmee wordt niet zonder meer partij gekozen voor de vader of de moeder. Geen louter kwaadaardige moeder tegenover slachtoffer vader. Wel het geforceerde gedrag van de vader die overdreven tracht het zijn zoon naar de zin te maken en zelf het hardst roept hoe leuk alles is. Wanneer zoonlief niet alles even leuk vindt, raakt hij geïrriteerd ("ik heb alles geprobeerd, alles gedaan wat je wilt"), hij eist bijna dankbaarheid van het kind. Pas wanneer vader minder krampachtig doet, gaat het beter. Ook trouwens nadat het voor Sem een spannend spel wordt waar de politie bij komt kijken.

De titel is me niet helemaal duidelijk. Een stille liefde slaat immers op een geheim gehouden liefde terwijl vader Cor de liefde voor zijn zoon Sem helemaal niet geheim hoeft te houden. Wellicht is het een stille liefde is omdat hij er na de scheiding zo weinig blijk van kan geven ten overstaan van zijn kind?

Heb zelf een ex-rentalversie van deze band en geen idee of ie op dvd is uitgebracht, maar het lijkt er bij proxis wel op!

Veruit de beste film van René van Nie (enkel Doodzonde nog niet gezien).

Een Stille Liefde vertelt het verhaal van een vader die zijn zoon al bijna 6 maanden niet gezien heeft na de scheiding van zijn vrouw. Ten einde raad 'ontvoert' de vader de zoon en langzaam groeien de twee naar elkaar toe.

Cor van Rijn speelt de gelijknamige vader en Sem de Jong de gelijknamige zoon. In het begin van het verhaal is duidelijk te zien dat de twee nog aan elkaar moeten wennen (niet alleen als tegenspelers, maar ook als vader en zoon in het verhaal). Mooi om te zien dat de band tussen de twee steeds sterker wordt. In eerste instantie wil Sem weer terug naar zijn moeder, maar is Cor niet van plan dit te laten gebeuren. Naderhand zijn de rollen omgedraaid. Dit geheel illustrerend voor de band tussen de twee. Waar Cor eerst wat roekeloos en vrij naïef het kind bij zich wil houden, denkt hij later meer aan het kind en toont hij meer verantwoordelijkheid. Sem daarentegen krijgt het steeds beter naar zijn zin en wil zijn vader nog niet verlaten.

Wat de moeder betreft; we zien haar enkele keren praten met haar moeder of een vriendin over deze 'ontvoering' van haar zoon. De ene keer wil ze Cor aangeven, de andere keer weer niet. Alle betrokkenen lijken steeds tot een andere conclusie te komen. Als ze uiteindelijk afspreekt om de twee tegemoet te komen naderen we een van de mooiste scènes van de film: de moeder blijkt de politie op de hoogte te hebben gebracht. Wanneer Cor dit ziet kan hij net op tijd ontsnappen. De manier waarop Van Nie dit in beeld brengt vond ik erg mooi. Waar eerst nog muziek en rumoer te horen was, werd opeens alles stil en vertraagd. Zo zitten er nog wel een paar mooie scènes in.

Het spel van de acteurs is over de gehele linie goed. Vooral de jonge Sem speelt zijn rol erg goed en natuurlijk.

Op het einde wordt het iets te dramatisch, maar dit is deze sympathieke en alleraardigste film snel vergeven.

robertus65
Soms wat trage en gedateerde film, de auto ritjes zijn soms wel erg lang uitgerekt, want er gebeurd te weinig, en om nou naar het landschap te turen?
De vader en zoon zijn eigenlijk steeds op de vlucht en komen steeds meer in het nauw, wat mij betreft had het wat meer dramatischer mogen zijn.

avatar van simonfender
Zeer goede film die me lang is bijgebleven. Een goed gefilmd drama! Complimenten voor René van Nie, maar zeker ook een Cor van Rijn die iets bijzonders neerzet.!
Een ander ding van deze film is de muziek: die is van Jaap Dekker en gelukkig heb ik het cassettebandje weer terug gevonden. Zou het ook op CD zijn?

avatar van raymon
Kort fragment uit Een Stille liefde met o.a. Cor van Rijn en Sem de Jong: