• 8.303.185 stemmen

Arak el-Balah (1998)

Drama | 110 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: La Sueur des Palmiers / Sweat of the Palms / Date Wine / عرق البلح

Oorsprong: Egypte

Geregisseerd door: Radwan El-Kashef

Met onder meer: Sherihan, Mohamed Nagati en Fayza Amasaib

IMDb beoordeling: 8,1 (403)

Oorspronkelijke taal: Arabisch

Releasedatum: 1 februari 1999

Plot Arak el-Balah

Vanuit het dorre woestijnlandschap trekt een bizarre karavaan door een klein oasedorpje in Boven-Egypte, waar palmbomen schaduw bieden tegen de brandende zon. De leider van de karavaan praat tegen de dorpsbewoners over verre landen vol schatten. Alle mannen sluiten zich aan bij de karavaan, behalve de jonge Achmed, die zijn eigen droom heeft: het beklimmen van de hoogste palm van zijn oasedorp. Hierin bevindt zich een palmwijn, een waar levenselixer dat Achmeds grootvader, nu verlamd en stom, beter zou kunnen maken. De vrouwen van het dorp, de mooie Salma voorop, beginnen Achmed langzaamaan als de man van het dorp te zien. Achmed voelt zich niet prettig in deze rol, maar wordt niettemin in het in zijn ogen sensuele, duistere, dagelijks leven van de vrouwen getrokken. Ondertussen sturen de migranten brieven naar huis, vol klachten over bittere vernederingen. Wanneer een drietal mannen terugkeert, merken ze dat Achmed volwassen is geworden en het hele dorp beïnvloedt.

image

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1981 stemmen

Waardering was wel erg laag... best een interessante film om te zien.

Echt goed is ie niet natuurlijk, ten eerste de slechte kwaliteit van de DVD iig, en dat voor een DVD-box ism het IFFR; made in Egypt.

Ik zou zweren dat de film in de jaren '50 gemaakt is, alleen 2 motoren doen denken aan 1998. Alles uiterlijk acteren plot, doet denken aan langer geleden.

Tijdens de film werd me niet alles gelijk duidelijk, daarvoor staat die cultuur iets te ver van mij af, en ontgingen de finesses mij.