De Schorpioen (1984)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Ben Verbong
met Peter Tuinman, Monique van de Ven en Adrian Brine

Een op de vlucht geslagen vrachtwagenchauffeur raakt verstrikt in de netten van een organisatie die tijdens de Indonesische Vrijheidsoorlog wapens leverde aan de opstandelingen. Parallel daaraan ontwikkelt zich een gecompliceerde liefdesgeschiedenis met een door het leven teleurgestelde vrouw die als animeermeisje in een nachtclub werkt, gespeeld door Monique van de Ven.

Goed bedoeld, maar erg ingewikkelde film. Moeilijk historisch complot, als ik me goed herinner. Aan de hoofdrollen ligt het niet.

avatar van jester
Het verhaal is inderdaad niet altijd even goed te volgen, maar toch boeide het me. De sfeer is goed getroffen. 3 sterren.

avatar van raymon
Goeie film, het verhaal waar ik veel over hoor is wel te volgen alleen omdat er zoveel karakters zijn die niet goed worden ''voorgesteld'' is er soms wat verwarring. Peter Tuinman speelt het geweldig net als Monique van der ven .
De muziek ( Nicola Piovani ) zet een mooie sfeer , en de montage ( Ton de Graaff ) zorgt voor wat goeie schrik momenten samen met de muziek. ( eerste aanslag, inbraak kantoor ), Het camera werk ( Theo van de Sande ) vind ik gewoon geweldig, hij heeft ook productie's gedaan als: Blade, Big Daddy, Volcano en Yours Mine ours)

Ik vond het gewoon een goeie boeiende sfeer met een mooie plot moest me denken aan ´´The Bourne Identity´´ op een of andere manier. een Goeie Nederlandse film die ik het waard vond en boeiend genoeg vond om naar te kijken. Enige min punt is het einde beetje slap gefilmd jammer, Theo
4,5****

Prima film die ik voor het eerst in zwart-wit zag op een oud klein tv-tje. Daarna gezocht en ik kon ik de film voor weinig kopen. Toen kon ik het pas in kleur zien.
Als je de film hebt, kijk em dan is in zwart-wit, dat geeft een niet onaardig effect.

Enkele acteurs hebben dat nederlandse-film toontje waardoor de film loslaat. Tuinman en van der Ven houden boel goed overeind. De sfeer is dermate dat je toch blijft kijken.

Mooi beeldmateriaal en montage (ook zoiets als de tunnel blijft toch sterk in de film passen)

Ik vraag me alleen nog steeds af of de titel goed gekozen is. Op het moment dat de schorpioen in beeld komt valt er een soort spanning weg. Wel gekozen voor een goede oplossing.

avatar van Earth
Goede verhaal, soms wat warrig gebracht. De sfeer vind ik ook goed, ik geef een (dikke) 3,5.

robertus65
Uitstekende film, spannend verfilmd, met thriller achtige elementen, zoals je ze in Nederlandse films zelden tegenkomt. Zit verder goed in elkaar, zeker voor Nederlandse begrippen, bijna buitenlands goed. Goede rol van Peter Tuinman, alleen het einde vond ik wat te snel afgekapt.

Dikke tip:

kijk em in zwart-wit !

(nacht, mist, tijd, sfeer)
Het wordt een soort Film-noir!

avatar van De Mees
Maar weer een keer gekeken.

Goede film , dit soort films moeten ze meer maken in Nederland.

Film moet het van de regie, acteerprestaties, beeld en sfeer hebben; zijn sterker dan het verhaal dat enige zwakke plekken vertoont. Al met al toch een goede produktie van eigen bodem.

avatar van dionj
Het verhaal is inderdaad erg lastig te volgen; veel personages met moeilijke namen en veel onduidelijkheid wat betreft hun functie in het verhaal. Uiteindelijk wordt het later in de film toch allemaal wat duidelijker.

Voor de rest is het een uitstekende film; aanstekelijke muziek, mooie fotografie, uitstekend acteerwerk en mooie locaties. Dit alles maakt dit tot een van de betere Nederlandse films.

Interessante, maar trage film van Verbong. Verhaaltechnisch ook niet bijster sterk, maar sfeervol geschoten, voorzien van een prima soundtrack en goed gespeeld. Knap hoe Verbong in vrijwel elke film de locaties zo in beeld weet te brengen dat ze een eigen leven gaan leiden of een stevige stempel drukken op het geheel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dovende dialogen.

Deze Nederlandse misdaadthriller is erg mooi geschoten en doet bij vlagen zelfs denken aan de kadrering van een stripboek, maar inhoudelijk laat een en ander helaas te wensen over. Zo zijn de dialogen nogal houterig en loopt het verhaal niet altijd even lekker. Ook het einde valt een beetje tegen. Alles met alles doet het de film met een soort anti-climax als een nachtkaars doven.

Redelijk.

avatar van baspls
ben hier wel benieuwt naar