Allons Z'Enfants (1981)

Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Yves Boisset
met Lucas Belvaux, Jean Carmet en Jean-Pierre Aumont

De zoon van een oorlogsveteraan wordt tegen zijn zin op de militaire academie geplaatst en maakt zich door zijn verzet tegen de discipline tot doelwit van zijn superieuren. Vlucht- en zelfmoordpogingen hebben geen ander resultaat dan celstraf of overplaatsing.

avatar van Richard1189
De boodschap van de film: vecht niet alleen een opstand uit tegen het systeem; je wordt in ieder geval slachtoffer ook al lijkt de andere zijde er weinig bij te winnen. Boisset zou 14 jaar later de Affaire Dreyfus verfilmen waarin deze boodschap tot uiting komt.