Tot Ziens (1995)

Nederland

geregisseerd door Heddy Honigmann
met Johanna ter Steege, Guy van Sande en Els Dottermans

Speelfilm over de onmogelijke liefde tussen een gelukkig getrouwde sportjournalist en een alleenstaande onderwijzeres. Het tweetal leert elkaar kennen op een ijsbaan en brengt vervolgens een aantal zinderende uren door. Hoewel de journalist zich sterk tot de onderwijzeres aangetrokken voelt, wil hij geen buitenechtelijke relatie met haar aangaan. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en met het verstrijken van de seizoenen, zwicht hij telkens weer voor de verleiding van de allesverterende passie. De film concentreert zich op de ontmoetingen van de minnaars en op hun beider verscheurdheid. Die van de vrouw omdat haar geliefde niet voor haar kiest. Die van de man omdat hij van twee vrouwen houdt en geen van beiden wil verliezen.

avatar van mdj
mdj
De film wordt goed gespeeld. Erg rustig verloop van het verhaal, geen groot drama wat voor dit onderwerp wel een afwijkende aanpak is, vooral omdat duidelijk wordt gemaakt dat de getrouwde man die vreemdgaat dat niet doet omdat hij genoeg heeft van zijn vrouw. Ook geen film waar een duidelijke moraal in verwerkt zit. En toch kon het hele verhaal me niet erg boeien, het kabbelde allemaal wel voort en er gebeurde mij te weinig, maakte op mij de indruk dat het hele verhaal ook wel in twintig minuten verteld had kunnen worden. Mij te rustig maar beter te pruimen dan veel andere films denk ik waarin een buitenechtelijke relatie centraal staat.

Het komt er allemaal niet echt uit. De radeloosheid, de machteloosheid, de passie ... De films is net als zijn hoofdpersonages: te traag en te besluitloos. Ter Steege en Van Sande voegen geen extra waarde toe aan het sowieso al matige geheel. De film wil veel vertellen en tonen, maar doet dit op zo'n langgerekte manier dat er vrijwel nergens iets voelbaar wordt. Richting het einde zaten wel een paar scènes die het gevoel dicht benaderden. Wat mdj al zei: het verhaal is niet boeiend genoeg voor een film van 110 minuten.

robertus65
Ik vind het typisch zo'n vrouwenfilm over een drieluikrelatie.
De film is erg langdradig en er is teveel aandacht aan nutteloze zaken waardoor het een lange zit werd ook omdat er ook nooit echt iets spannendst gebeurt.