Coma (1994)

Alternatieve titel: Lolamoviola - Coma

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Theu Boermans, Sylvia Poorta en Rik van Santen

Een mysterieuze veertiger ligt van top tot teen in gips verpakt in het ziekenhuis. De raadselachtige patiënt lijdt aan geheugenverlies. Hierdoor heeft hij identiteit noch verleden. Blanco, zonder taal en vooroordelen begint de man aan een nieuw leven. Net als bij een kind dat pas leert praten, is 'mamma' het eerste woord dat over zijn lippen komt. Een behulpzame vrouw van de vrijwilligerscentrale geeft de man een met foto's geëllustreerd leesboek aan de hand waarvan hij zijn herinneringen kan ophalen. Langzaam komen de herinneringen naar boven drijven en wordt zijn voorgeschiedenis ontrafeld.

avatar van chiel
Geweldige film! Beste wat Paula gemaakt heeft. Over deze film moet je niets lezen, alleen maar kijken. Jammer dat zo weinig mensen 'm gezien hebben. Is ook moeilijk natuurlijk, want hij is vast niet op dvd verkrijgbaar.
Ik zag 'm vorig jaar nog in Utrecht, op 't filmfestival en hij maakte nog net zoveel indruk als toen ik 'm jaren geleden op tv zag.
Erg goeie rollen van de 2 hoofdrolspelers.