De IJssalon (1985)

Nederland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Dimitri Frenkel Frank
met Gerard Thoolen, Renée Soutendijk en Bruno Ganz

De IJssalon vertelt het verhaal van de uit Berlijn gevluchte jood Otto Schneeweiss (Gerard Thoolen), die aan het begin van de Tweede Wereldoorlog eigenaar is van de Amsterdamse ijssalon Koco. De ijssalon waar na conflicten tussen jongeren en NSB-ers, het verzet tegen de Duitse bezetting begon. De film laat uiteindelijk zien hoe oorlog, elke oorlog, elementaire menselijke verhoudingen voorgoed vernietigt.

Een luchtige film over een zwaar thema. Frenkel Frank legt toch sterk de nadruk op de humor terwijl ern een dramatische film afgegeven had moeten worden. Redelijk oppervlakkig, maar daarom niet minder vermakelijk. 3.5*

De Ijssalon is een over het algemeen boeiend oorlogsdrama met komische terzijdes en bij zijn uitkomen zwaar ondergewaardeerd. De film heeft het amper 1 week uitgehouden in de bioscoop. Het is kennelijk ook geen film voor een erg groot publiek, zoals de meeste films waarin Gerard Thoolen de hoofdrol speelt. Thoolen is nu eenmaal geen publiekstrekker, maar WEL een fenomenaal acteur. De Ijssalon moet het hebben van een schitterend trio hoofdrolspelers - Thoolen, Soutendijk en Ganz. De sterke acteerprestaties vormen de voornaamste kwaliteit. Thoolen opnieuw in een weergaloze hoofdrol als de Joodse Duitser Otto Schneeweis, maar ook Soutendijk is sterk als het volkse, nuchtere meisje Trudi, vriendin van Otto, die met diens vriend, de Duitse officier Gustav de koffer in duikt, maar hem uiteindelijk toch laat vallen als blijkt dat ook Gustav Otto niet heeft kunnen redden van de jodenvervolging.
Soutendijk heeft overigens een Gouden Kalf overgehouden aan haar rol, terecht. Bruno Ganz is een internationaal gevierd filmacteur, hij was om. ook met Laurence Olivier te zien in The Boys from Brazil ('78).
Dimitri Frenkel Frank bewijst zich met zijn derde - en laatste - speelfilm over het algemeen een gedegen acteurregisseur te zijn. De hoofdrollen zijn prima voor elkaar, alleen de bijrollen zijn niet altijd even geslaagd te noemen. Carol van Herwijnen zet een nogal luidruchtige, karikaturale Duitse officier neer, en ook andere rollen zijn soms wat te weinig uitgewerkt.
Verder nog wat sporen van de platvloerse humor uit zijn eerdere films.
De massalere scenes - vechtpartijen op straat - zijn wat stuntelig geregisseerd.
Een kleine film, een huiskamerdrama afspelend op een klein aantal locaties, die desondanks door het acteren en de sfeer weet te boeien, maar die voor het grote publiek grotendeels onopgemerkt is gebleven!

avatar van raymon
De Ijssalon

Om te beginnen:
Gerard Thoolen zet een goeie en leuke rol neer van een vriendelijk, vredelievende Jood die niets anders wil dan gewoon rustig zijn zaak runnen.
Bruno Ganz vond ik ook erg mooie rol neerzetten, is ook gewoon een goeie acteur.
Renee soutendijk vond ik goeie rol neerzetten jammer vond ik dat ze af en toe een Amsterdammse klemtoon opzette wat heel raar overkwam.

Ik vond het begin was saai maar naar het einde toe word de film beter en interssanter en spanneder. Soms wat knullige vechtpartijen ( vooral in het begin). Michiel Kerbosch die Brammetje speeld vond ik gewoon vreselijk slecht acteren heb veel gezien maar hoe hij het deed. Maar ook Kees Hulst vond ik in zijn rol niet bijster sterk.

Voor de rest een goeie film. 3,5 sterren.

een indrukwekkende film

robertus65
Jammer dat de film flopte, ietwat onderschat, helemaal niet onaardig, met name door de 3 hoofdrolspelers.

Waar kun je deze film in godsnaam kopen.
Wil hem echt zó graag zien!

avatar van raymon
Ik weet niet of je zo dicht bij Amsterdam woont maar bij de centrale bibilotheek van Amsterdam kun je de video huren. Zo heb ik hem gezien. Het zal nog wel even duren voordat deze film op dvd komt...

Ik hoop dat deze op DVD uit komt. Deze ontroerende film geeft de sfeer van die tijd uitstekend weer. Uitemate goed gespeeld door de acteurs. De opmerking hier en daar dat de vechtpartijen kinderachtig overkomen is daarom onjuist omdat het typisch iets uit die tijd was. Als ik mijn jeugtijd, jaren 60, vergelijk met nu anno 2007, kan ik mij de sfeer uit die jaren bijna niet meer voorstellen. De sfeer uit de IJssalon zie ook weer terug in de film Zwartboek.

Vind een prima film en vooral voor die tijd. Ik heb hem wel op dvd. heb hem via een VHS band op dvd gezegt.. De film zelf heb ik ook via een bibotheek gehuurd. of mag ik dit niet melden moviemeter??

avatar van hkoster
vanavond weederom gezien. blijft een boeiende film
krijgt een 4-. dus een 4.

avatar van De Mees
Waar heb je de film gezien?

Inderdaad een vermakelijke film - zeker gezien de mogelijkheden destijds een onderhoudend verhaal met een originele insteek.

Maar ik heb ook een vraag: weet iemand wat Frits Lambrechts zegt na zijn toespraak (die eindigt met "Ik eis van dit vendel als eerste daad dat ze de dood van deze held en martelaar zullen wreken") wanneer Hans hem vraagt "Is dat echt waar?"? Ik versta iets in de trand van "was er doorheen" of iets dergelijks, maar gezien de context kan dat bijna niet kloppen.

Komende vrijdag te zien in Kriteron zaal 1:

Vrijdag 11 december 19.30 uur | Zaal K1

Welkom bij het Joods Film Festival - joodsfilmfestival.nl

Wie weet waar deze film te koop is?

avatar van Timmy757
Redelijke Nederlandse oorlogsfilm.

Hier een fragment uit de film:
YouTube - De ijssallon (1985) - Wraak!

avatar van chiel
Nu is de juiste tijd om de film weer eens op tv uit te zenden!

Ik heb de film gezien, hij staat integraal op YouTube in een alleszins acceptabele kwaliteit (tv-opname die goed is overgezet). Mooie en aangrijpende film die me erg goed in de sfeer van toen wist te vangen. Dat onwerkelijke, met opportunistische moffenmeiden en militante verzetsstrijders. Met Duitsers-die-misschien-toch-een-beetje-deugen en Nederlanders-die-tot-op-het-bot-fout-zijn. Ja ik vond het erg de moeite waard. Gerard Thoolen briljant, Michiel Kerbosch iets te veel parodie.

avatar van 93.9
Uitstekende film. Even door wat knullige scenes heen kijken en je hebt een juweel.

Echt zo'n typische Nederlandse film uit de jaren 80, waarvan er, net als deze, vele over de tweede wereldoorlog gaan. Het verhaal van de film is helemaal zo slecht niet en is ook best boeiend. Het behandelt een wat onderbelichte periode uit de oorlog in Nederland, toen de Nederlanders nog openlijk opkwamen voor de Joden. Niet veel later hebben de nazi's dit definitief de kop in gedrukt. En aan de andere kant begon de NSB juist ook steeds verder op te rukken. De acteerprestaties zijn over het algemeen helaas wel erg belabberd. Veel te overdreven en onwaarschijnlijk.