Dagboek van een Oude Dwaas (1987)

Alternatieve titel: Diary of a Mad Old Man

Nederland / België / Frankrijk

geregisseerd door Lili Rademakers
met Ralph Michael, Beatie Edney en Derek de Lint

Marcel Hamelinck moet zich vanwege een voortschrijdende spieraandoening als directeur van zijn eigen bank terugtrekken. Zijn fysieke achteruitgang betekent echter nog niet dat hij nergens meer in is geinteresseerd. Zijn schoondochter, ex-ballerina en ex-nachtclubdanseres Simone, heeft zijn meer dan normale belangstelling en is na de plotselinge dood van zijn vrouw Denise zijn enige passie. Hamelincks verzorgster, zuster Alma de Wispelaere, moet toezien hoe de oudere man alles in het werk stelt om in de buurt van Simone te komen. Gezondheid wordt opgeofferd om maar een glimp van haar op te vangen. Zijn liefste wens is Simone ooit nog eens in het zwembad te zien zwemmen.

Lili Rademakers... Famillie van?

FisherKing
De Vrouw van Fons ja.

Gotti was weer eens te lui om te kijken...

avatar van mdj
mdj
Een Amerikaanse band moeten aanschaffen om deze film te kunnen bekijken. Muziek paste niet bij de film vond ik, maar meer bij een spannend verhaal wat dit niet is. Het is ook niet duidelijk waarom de oude man zo voor zijn schoondochter valt. Louter haar uiterlijk? Hij zet er zelfs zijn eigen dochter voor opzij en laat zich door die schoondochter manipuleren. Zegt wel ergens in de film hoe wreder vrouwen zijn, des te meer trekken ze hem aan. En inderdaad lijkt hij behoorljik masochistische trekjes te hebben. De 'oude man' geneert zich overigens niet voor zijn passie en doet er tegen niemand geheimzinnig over, ook niet tegenover zijn zoon die er geen mening over lijkt te hebben. Gebeurt in feite bar weinig, ook geen psychologische ontwikkeling oid. Wordt meer gesuggereerd dan waargemaakt. Dora van de Groen heeft nog een bijrol als verpleegster.