De Mannetjesmaker (1983)

Alternatieve titel: The Kingmaker Connection

Nederland

geregisseerd door Hans Hylkema
met Gerard Thoolen, Carol van Herwijnen en Henk van Ulsen

Vanaf het moment dat Ben Mertens door de KVP-politicus Herbert van de Wall binnen de katholieke burelen wordt geïntroduceerd, treedt hij op als public relations man voor de partij en haar grootheden. Hij raakt overwerkt, waarna een morfinebehandeling zijn verslaving inleidt. Hoe meer hij wordt misbruikt door politici en zakenmensen, des te dieper groeit zijn grootheidswaanzin, tot hij tenslotte als een wrak in 1969 wordt opgenomen in de Ursulakliniek, waar hij sterft aan een overdosis morfine. Pogingen om de geneesheer aan te klagen die hem lange tijd aan morfine heeft geholpen stranden in de doofpot. Reconstructie van een Nederlands politiek schandaal uit de jaren zestig.

FisherKing
Viel mij destijds tegen. Had er meer van verwacht.

avatar van mdj
mdj
Bijzonder leuk om te zien. Thoolen speelt goed. Carol van Herrewijnen heeft weer een heerlijk arrogante en doortrapte rol waarin hij Thoolen aan zich bindt. En het is erg leuk dat Henk van Ulsen meedoet. Het verhaal is wel behoorlijk zwart/wit, maar wellicht is het in Haagse kringen echt niet mogelijk vrienden te hebben en kijk je altijd naar de gebruikswaarde van iemand. De film laat overigens ook heel mooi zien dat een stropdas toch een handig kledingstuk is....

Sterke Thoolen zeg ! Prachtig acteur is het toch. Eergisteren nog eens de documentaire over Thoolen gekeken (Alles komt ergens van) en daarna meteen begonnen aan zijn films.

De Mannetjesmaker vertelt het verhaal van Bert Mertens (in het echte leven Bert Korsten) die begin jaren '60 PR-medewerker was achter belangrijke KVP politici. Gaandeweg wordt Mertens steeds invloedrijker en wordt in zekere zin een bedreiging voor zichzelf en de politici.

Vond Thoolen erg sterk spelen, charismatisc acteur. Hij weet duidelijk te tonen wat er met hem gebeurt durende zijn verslaving en wat de morfine met hem doet. Hij zet ook geloofwaardig een man neer die niet meer zonder die morfine kan. Carol van Herrewijnen speelt hier inderdaad ook weer zo'n arrogante rol, waar hij zeker niet in misstaat.

Ik ken die hele affaire wat Bert Korsten betreft niet, maar ik vond dit toch wel redelijk intrigerend om te zien. De invloed die de man uitoefende en uiteindelijk zorgt voor de ondergang van zichzelf en enkele mensen uit politiek Den Haag. Wat me wel een beetje stoorde was de manier waarop hij zijn geloofwaardigheid (en vriendschap ? dat is de vraag) bij de ministers verspeelt. Een nogal doorzichtig kranteninterview -het lag er wat dik bovenop- en daarna al die ministers samen in een grote vergaderruimte met dit krantje voor hun neus ... beetje simpel weergegeven. Jammer ook dat de film niet nog even verdergaat op de pogingen om de geneesheer aan te klagen. Werd ook wat snel overheen gegaan.

Wellicht dat hij tegen valt als je de echte affaire kent ?

Boeiende film, met weer een opperbeste Thoolen in de hoofdrol. Het euvel van de film is de wat vlakke en rechttoe rechtaan enscenering. Het had net zo goed een sterke tv-film kunnen zijn, in plaats van de bioscoopfilm die het is. Dit probleem kleeft ook aan Hylkema's andere speelfilm Oeroeg.
Toch blijft het geheel boeiend en spannend, dankzij het intrigerende verhaal en de goede acteerprestaties.
Thoolen Leefde zijn rollen, en het blijkt dat het Werkteater, waaruit hij afkomstig is, een goede voedingsbron is geweest voor de Nederlandse speelfilmindustrie, want bijna alle leden doken in die tijd regelmatig op in Nederlandse films, voorop Thoolen en Peter Faber.

avatar van De Mees
Las in Cut! nr. 2 dat deze film binnenkort een dvd release krijgt, TDM Nederlandse Filmklassiekers.

Inmiddels verkrijgbaar via het Filmmuseum.

avatar van Quentin
Geen gewone distributie via TDM?

robertus65
Mooie rol van Thoolen houd de film overeind, gelukkig werd ook hier de nadruk opgelegd, want politiek is nou niet bepaald sexy. Ik bedoel, anderhalf uur kijken naar pratende pakken die veel paten maar weinig zeggen is ook niet echt opwindend. Maar gelukkig ging het over het dramatisch verval van Thoolen.

avatar van raymon
Idd de rol van Gerard Thoolen is geweldig, wat een prestatie, en misschien een van zijn beste rolen. Ik vond het geheel wat amateuristische en vond dat zowel de regie als de camera werk en montage beter hadden gekund. De film heeft veel kansen gemist! Maar gelukkig hebben zit Thoolen in deze film, anders wat het niks geweest..
3,5*** halfje voor de prestatie van Thoolen.

Prachtrol van Thoolen. Beetje traag, dat wel...

Op zich zou dit een hele boeiende film moeten zijn. Het onderwerp van de opkomst en afgang van een belangrijk politiek adviseur is dat zeker. Ook deden er grootse acteurs mee aan dit drama en was er bovendien een behoorlijk budget beschikbaar. Maar het geheel is helemaal dood gemaakt en verworden tot een afstandelijke en saaie soap die je na het kijken weer snel zal vergeten.