Dief! (1998)

België
Misdaad

geregisseerd door Mark Punt
met Axel Daeseleire, Damiaan De Schrijver en Tania Kloek

Frans van Reeth was gedurende meer dan vijftien jaar een van de meest beruchte, maar ook meest kleurrijke figuren uit de Belgische misdaad wereld. Hij was nooit gewapend. Zijn inbraken en overvallen waren spectaculair en gedurfd maar meestal ook onvoldoende voorbereid, zodat Frans van Reeth de helft van zijn leven sleet in strafinstellingen. Tot vijf keer toe slaagde hij erin om uit de gevangenis te ontsnappen. Zijn hele leven was een kat-en-muisspel met politie en de rijkswacht. Frans van Reeth haalde dan ook geregeld de voorpagina's van de kranten en werd een controversiële volksheld.

avatar van speedy23
Frans Van Reeth noemde zichzelf altijd een socialist, maar dan één voor eigen rekening. Hij had er nooit iets voor gevoeld zich kapot te werken op een werf of in een fabriek. Een waar gebeurd verhaal, dat meer een tragikomedie is dan een misdaaddrama. Hopelijk gaat er voor de Nederlandse filmliefhebbers niet te veel verloren met de onderschriften, want het is echt een pareltje van een film...

Superslechte film, gaat nergens over elke keer weer in de cel. Het enige leuke aan de film is die meisje die elke keer zoveel jaar wacht en dat je dan dr tieten ziet maar verder ?? Bah

avatar van speedy23
Omdat je gewoon de geschiedenis niet kent achter deze film...

Vertel...

Uit de synopsis:
Frans van Reeth haalde dan ook geregeld de voorpagina's van de kranten uit een controversiële volksheld. Deze zin loopt niet. Hij overleed in augustus 1986 in de gevangenis van Sint-Gillis (Brussel).

Hoort dit? Ik denk het niet, toch?

avatar van speedy23
Het klopt inderdaad. In die jaren hadden wij met Frans Van Reeth een soort van stripfiguur. Wij konden weken lang zijn belevenissen iedere dag in de kranten volgen, zonder dat de politie hem kon inrekenen. En ja, tijdens zijn laatste gevangenisstraf is hij in de bajes overleden aan een hartaderbreuk...

avatar van Yekezzez
Dat bedoel ik niet Het gaat om het dikgedrukte...

kappeuter (moderator)
'Deze zin loopt niet' hoort er inderdaad niet tussen. Zeker een keer een correctie verkeerd ingestuurd.

avatar van speedy23
Oh, nu begrijp ik het, het moet zijn: als een controversiële . Ik had het nog niet eens gemerkt. En dat van die zin loopt niet, hoe dat er tussen geraakt is?

kappeuter schreef:

'Tuurlijk Kapp Ik neem aan dat het goed komt (Geen correctie insturen?)

avatar van JoeCabot
Woensdag op vtm dacht ik. Marc Punt, Axel Daeseleire, ziet er wel goed uit...

Scratt
Zalige vlaamse film. Het interessante is ook dat het waargebeurd is. Axel weer in topvorm en Peter van den begin was weer zo hilarisch in de cel

Het echte Mark Punt's meesterwerk is toch wel de tiendelige serie 'Matroesjka's' waarvan ze hard werken aan het tweede seizoen.

super goeie film met weer een schitterende axel daeseleire, deze dvd zit al een tijdje in mijn collectie

Meestal kan ik wel genieten van een goeie Vlaamse film. Dief is er ook zo eentje. Het stelt niet zo veel voor, maar het is gewoon heel genietbaar. Axel Daeseleire vind ik trouwens wel een goeie acteur en er zitten nog wel een aantal grote namen in. 7,5/10

avatar van dvdfreak123
best goeie film, axel daeseleire acteert goed plezant om te zien in wat voor situaties hij allemaal terecht komt

avatar van film88888
Weer een leuke vlaamse film, en waar je zeker van geniet. Axel Daeseleire speelt goed, en erg leuk om hem te zien acteren, zoals meestal toch vind ik.

Het verhaal is wel heel dramatisch op een groot vlak voor de echte man dat dit heeft meegemaakt, maar wel leuk dat de film het soms wel allemaal amusant maakt, met toch wel soms lollige grappen.

3,5 sterren.

avatar van Silvio Dante
Destijds zeer vermakelijke zooi, met een steeds farse Axel Dasseleire.
Ik denk dat hij me nu niet meer zou kunnen bekoren, maar ach, 2.5* anyway.

avatar van Jens.
Op de DVD staat 20 minuten extra beeldmateriaal, oa met Karel Deruwe

avatar van Jens.
... en Gaston Berghmans

TukkerBart schreef:

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De Vlaamse versie van Catch me if you can. Het verhaal is toch geweldig, zeker als je weet dat de man echt bestaan heeft. Frans van Reeth speelde met het gerecht door zonder echt na te denken het criminele pad op te gaan, maar ook telkens te ontsnappen van de politie en tussendoor voluit te leven en te genieten van dag tot dag. Axel Daeseleir past zeker in deze rol en ik ben blij dat men qua taalgebruik voor dialecten heeft gekozen. Meestal worden dergelijke Vlaamse films verprutst door algemeen Nederlands te willen aanhouden. Een hoogstandje is de film niet en het mist aan grootse creativiteit. Maar entertainment is het wel en telkens te bekijken met de glimlach.

avatar van Beertje45
Samenvatting van Frans van Reeth's levensloop in de misdaadwereld wordt aardig vertolkt door het kruim van Vlaamse akteurs: Axel Daeseleire, Marilou Mermans, Gaston Berghmans, Jaak Van Asche... Beste vertolking komt van Tania kloek. Er zijn twee versie's, degene die begint met Van Reeth's legerdienst is de langere en betere versie. De film biedt humor en drama, perfect op film vastgelegd door Mark Punt. Ik vind de gevangenis van Leuven er wel erg sjofel uitzien?

Beertje45 schreef:

hmm, ik heb de film op VHS gezien en bij begon hij zo . Het is inderdaad een zeer goede film. De dialogen waren vaak wel komisch en ook zeer goed geacteerd door de cast. Axel Daeseleire als Frans De Kleerkast, Tania Kloek als z'n vriendin en David Steegen als "kiekske" was ook zeer leuk! Ik vind het raar dat ik op internet zo weinig of Frans Van Reeth vind (behalve info over deze film en zijn boek), zelfs geen foto ofzo. Weet er iemand trouwens ook waar ik de film op DVD kan krijgen? Ik zoek die al lang. Ik zou die langere versie ook wel eens willen zien, en het is natuurlijk een pareltje van een film.

avatar van Beertje45
A.L.I.E.N schreef:

Ik heb de film met 2 versie's op DVD, maar weet niet waar je die nog zou kunnen vinden. Heb de film al meer dan 3 jaar in bezit. Misschien de Saturn of Mediamarkt.

Beertje45 schreef:

Ben al eens gaan horen in Antwerpen, maar in beide gevallen was die DVD "out of print" en het was blijkbaar al sinds 2004 ( ) geleden dat ze hem binnen hadden. Spijtig want het is echt een goeie film (zoals de meeste van Marc Punt's projecten, Matroesjka's bv.)!

Film over het levensverhaal van een kleine crimineel. Het wordt gebracht alsof de persoon Frans van Reeth echt bestaan heeft, en in België zelfs enige bekendheid genoot. Maar ik draag deze bagage niet en mij zegt die naam helemaal niets. De versie van de film die ik zag had geen Nederlandse ondertiteling, maar al vrij snel bleek dat geen groot bezwaar. De film en het verhaal zijn vrij simpel en toegankelijk, en dan is het helemaal niet zo erg als je af en toe een woordje niet verstaat. En verder kijkt de film wel lekker weg en is hij duidelijk gemaakt voor een grote doelgroep. Maar een echte hoogvlieger is het niet. Een makkelijk filmpje voor tussendoor.

ipman-99
"God ziet ons niet altijd." ... " !!!

Vlaamse klasse (Heropfrissing) !!! Een prachtige Vlaamse verfilming over het leven van Frans Van Reeth ! Frans Van Reeth schitterend gespeeld door Axel Daeseleire ! Frans Van Reeth die tal van overvallen op zijn naam had staan, ging van gevangenis tot gevangenis ! Hij werd regelmatig gesnapt, maar ontsnapte ook regelmatig eens ! Tania Kloek geeft zich letterlijk en figuurlijk het beste van zichzelf ! Prachtige verfilming van een 'sympathieke' gangster ! Gaston Berghmans heeft ook een klein rolletje alias Bompa Van Reeth !

avatar van lucdecoster
Spijtig dat het wat komisch is maar een zeer goede Vlaamse film. Tania Kloek was hier echt in topvorm als geile meid.

avatar van francois van thienen
Als je Frans echt hebt gekend en zen boek hebt gelezen en alle krantenartikels hebt bijgehouden is deze film maar een fixie van de realiteit , is meer humor dan realiteit

avatar van A.L.I.E.N
Voor zij die eens willen zien hoe de echte Frans Van Reeth er uit zag. Typische Belgian-gangster face had die gast wel.