De Schaduwlopers (1995)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Peter Dop
met Aat Ceelen, Pierre Bokma en Jeroen Willems

Twee broers, Leen en Albert, vullen hun dagen met zinloze activiteiten. Terwijl de één doelloos rondhangt onder bruggen, werkt de ander als kapitein op een veerboot zonder passagiers. 's Nachts achtervolgen de broers willekeurige passanten die zonder uitzondering gebukt blijken te gaan onder veelal onvervulbare verlangens. Via het spel met kleine, op het eerste gezicht betekenisloze details, bewegen de twee schaduwlopers zich tussen schijn en werkelijkheid.

kappeuter (moderator)
De film is gekocht door VPRO en TV Slovenia en werd geselecteerd voor festivals in Rotterdam (nominatie Tiger Awards), Cairo, Figuera da Foz, San Sebastian, Sint Petersburg en Socchi. Werd gekozen als 'beste Nederlandse speelfilm van 1995' door Avro-programma Filmspot.
(bron)

fragmenten uit het filmscript

Alle dialogen die gewoonlijk opzijgeschoven worden door de dramaturge (of de schrijver zelf) zijn hier hoofdzaak.
Dat is heel aardig, en het is een sympathieke film vol geouwehoer - vaak op niveau.
Toch is het plotloze ervan ook een nadeel, zoals te verwachten was.

Zat Ariane Schluter er ook niet in, als meisje in een cafe ? Klein leuk rolletje.

neo (crew)
Rondwandelen en ouwehoeren in Deventer, dat beschrijft zo'n beetje de film. Naast het filmfonds stopte Stichting Stadsmarketing Deventer er ook geld in. De muziek van Fons Merkies wordt erg leuk gebruikt; als source uit de trompet komend die een van de personages bespeelt, maar aangevuld met een hele jazzband. Erg leuke film die paden bewandelt tussen surrealistische en realistische stukken. Keer op keer de beweging van vele karakters, soms wat herhaling dus, maar niet erg. Wouterse heeft een leuk rolletje, net als Dirk Zeelenberg en enkele andere. 3.5 sterren

Vanaf 17-04 te koop op DVD, aanrader. Kan alleen nergens vinden welke maatschappij hem uit gaat brengen ...

avatar van wolfmanrene
TDM entertainment brengt hem uit. Tegelijk met Exit van de De Nooijers.

Leuk dat ze zoveel (onbekendere) Nederlandse films uitbrengen!

avatar van De Mees
Ik wil ze best wel in mijn collectie hebben maar nog nergens te koop of te bestellen.

Wat ergerlijk is dat de site van TDM niet goed wordt bijgehouden.

Iemand iets meer info over de dvd? (beeld, geluid, extra's)

avatar van wolfmanrene
Stereo AC 3 2.0
Beeld 4x3 full screen
Scene selection
Extra's: filmbeschrijving, fotogale

robertus65
De film speelt zich grotendeels af op het station met wat vervelende mannetjes die niets zitten te doen. Tijdverspilling en slaapverwekkend.