De Drie Beste Dingen in het Leven (1992)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Ger Poppelaars
met Loes Wouterson, Victor Löw en Jack Wouterse

Melancholieke en romantische komedie over de jonge en succesvolle violiste Sacha, die een treinreis van Amsterdam naar Parijs maakt en drie dagen later, beroofd van vele illusies, maar innerlijk gelouterd weer terugreist. Net als Sacha, zijn de bewust buiten de maatschappij levende Caspar en Maarten, ieder op hun eigen manier op zoek naar de drie beste dingen in het leven.

Grote Prijs van het Publiek in Angers. Behalve een eervolle vermelding leverde dat de regisseur 20.000 francs op en de film 30.000 franc distributie-ondersteuning voor uitbreng in Frankrijk.

bron

'Een innemende, warme en voortreffelijk geacteerde film' - NRC

Hoe acteert Victor Löw eigenlijk in deze film? De films is nog eerder gemaakt dan "De flat" en daar was hij matig.

Begint veelbelovend en het verhaal is opbouwend gedurende een uur. Daarna heeft de film te lijden onder een gebrek aan verhaal en rode draad.
Goed geacteerd door Loes Wouterson. Dag en nacht verschil met de Kleine Blonde Dood.

Quido schreef:

Een stuk beter kan ik je vertellen. Misschien wel dankzij de regisseur.

avatar van Macmanus
Wel een mooie poster.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik vind deze poster juist lelijk.

Ik ook. Spuuglelijk.

avatar van Macmanus
Gelukkig heb ik wel smaak

avatar van mdj
mdj
Werkelijk een erg innemende film, zij het dat ik het eind wat minder vond, maar niet echt storend. Loes Woutersen deed me erg aan Frida Vogels/Henriëtte denken uit Bij Nader Inzien. Zelfde soort type, minder extreem, maar wel tamelijk zenuwachtig en weinig verbaal communicatief. Victor Löw en Jack Woutersen spelen een mooi stel, echt twee dikke maten. Daarom is het einde zo jammer dat die kameraadschap naar de achtergrond verdwijnt , ik had liever een driemanschap gezien waarom perse kiezen tussen je beste vriend en de liefde van je leven?.
Aandoenlijk vermakelijk is de 'rolstoelscene'. Ik vind het reuze geslaagd dat Poppelaars ervoor gekozen heeft om intelligente mensen met een visie en een bewust gekozen andere levensstijl te laten zien (hadden ook meer vage of zwerverstypen kunnen zijn).
Vraag me af of de voorkeur van de twee vrienden voor vrije jazz hun levenswijze moet symboliseren en daarmee Sacha's klassieke muziek haar voorgeprogrammeerde levensstijl. Vrees van wel wat weer wat erg clichématig is tav klassieke muziek. Pierre Bokma doet het goed in zijn bijrol van macro-econoom die geen oog heeft voor het kleine. Hij is schitterend als hij een wat pedant figuur speelt.

Ik vond dit een heel fijne film destijds, ondanks Woutersons hoge praten. Echt zo'n film die me helemaal blij achterliet. Er waren wel momenten die ik minder vond maar het is al te lang geleden dat ik 'm zag; ik weet niet meer welke momenten dat waren (ik meen iets met een pianist - met de vader van Wouterson of zoiets).

Die scenes met haar vader, gespeeld door Eric van der Donk, waren inderdaad minder.

Indrukwekkende film. Een verborgen juweeltje zelfs naar mijn mening. Sterke dialogen, goed plot, verrassende wendingen, mooie beelden en mooie (klassieke) muziek ter ondersteuning. Inderdaad een erg innemende film die toch een lichtelijk teleurstellend einde heeft. Eerst leek niets te zijn wat het leek, maar uiteindelijk kloppen een aantal oordelen toch, wat ik toch jammer vind. Wouterson deed het beter als in de (latere) Kleine Blonde Dood, maar weet ook hier niet echt te overtuigen. Löw doet het ook een stuk beter dan in De Flat, maar ook niet zo overtuigend als ik hem vond in Lek. En Wouterse is gewoon een goed acteur. Ik vond Pierre Bokma als Ben niet echt een goede keuze, had 'm me heel anders voorgesteld, maar storend was het niet. De film bevat best veel indrukwekkende/innemende scenes, maar de scene met haar vader was idd de minste. De film kwakkelt eigenlijk tussen oppervlakkigheid en diepgang. Soms vroeg ik me af hoe en waarom? bijvoorbeeld wanneer het busje van Wouterse en Löw afbrandt. En op een ander moment werd ik echt aan het denken gezet.
Een zeer goede film met een 'bevrijdende' kijk op het leven, die mij uitstekend vermaak heeft geboden en zeker 4* waard is!
Jammer dat de film niet de aandacht heeft gekregen die het eigenlijk wel verdient.

Ik ben het met Quido eens, een prima film, goed vermaak met ook nog een diepere betekenis. Low, Wouterse en Wouterson zijn een goed trio. Soms is het scenario wat vaag, maar dit wordt meer dan goed gemaakt door enkele schitterende scenes. Over de hele linie een puikbeste film, waarover idd te weinig bekend is. Een dikke 3,5.

Medio mei op dvd verkrijgbaar.

avatar van De Mees
Niks gelezen op Neerlandsfilmdoek.

avatar van De Mees
Kan dit niet een komedie noemen. Verder een prima film.

robertus65
Hele redelijke film met een leuk verrassend verhaaltje, maar ook weer niet heel bijzonder allemaal.

avatar van Drs. DAJA
Misschien een flauwe opmerking; maar de film zelf behoort absoluut niet tot één van de drie beste dingen in het leven. Het zogenaamde verhaal over het doorbreken van de sleur werkte bij mij totaal niet, het verhaal was sowieso veel te stuurloos. Als Jack Wouterson en Victor Löw deze twee heerlijke typetjes niet hadden neergezet had ik de film waarschijnlijk nog lager beoordeeld. Nee, van De Drie Beste Dingen in het Leven ontging mij de lol volledig.

Dit is nou zo'n film die ik vele jaren geleden al op video had en die destijds grote indruk op me gemaakt had. Daarom heb ik hem nu op dvd gekocht. Naïeve violiste gaat van Parijs naar Amsterdam vanwege de man die haar zwanger gemaakt heeft en ontmoet daar twee andere mannen. In mijn gedachte was de film veel filosofischer, maar dat valt me nu toch wel erg tegen. Sterker nog de eerste helft van de film kon me nog maar nauwelijks boeien. Loes Wouterson is ook maar een heel matig actrice. Pas als Jack Wouterse en Victor Löw ten tonele verschijnen leeft de film wat op, maar ook weer niet heel erg. En tot het einde toe kabbelt de film maar door, al is hij ook niet echt onaangenaam. Maar hij laat me wel met een groot raadsel achter. Wat vond ik destijds zo geweldig aan de film dat ik hem zelfs vijf sterren gaf. De maximale score. Oke, de film is wel iets ongebruikelijker als de gemiddelde film in die tijd. Maar ik denk toch dat het vooral mijn onervarenheid met films kijken was, die hem toen nog een hoge score gaf en nu niet meer.