Voorbij, Voorbij (1979)

3,32

Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Piet Römer, André van den Heuvel en Andrea Domburg

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de verzetsleider Arie doodgeschoten door de Nederlandse SS-er Niels. De kameraden van Arie beloven elkaar dat ze wraak zullen plegen en Niels zullen vermoorden. Vijfendertig jaar later komt Ab, één van de verzetsmannen, Niels tegen. Hij besluit de anderen uit te nodigen om 'herinneringen op te halen'. Ab wil zich eigenlijk aan de belofte houden die hij vijfendertig jaar geleden heeft gedaan, maar hij merkt dat de anderen daar weinig trek meer in hebben. Zij vinden dat de oorlog voorbij is, en dat het verleden moet blijven rusten. Gerben is de enige die er ook wel wat in ziet.

16 BERICHTEN 2 MENINGEN

FisherKing
Ik was destijds erg onder de indruk van deze TV-Film gemaakt door Paul Verhoeven en met een scenario van Gerard Soeteman.

Zou eens uitgebracht moeten worden op DVD. (bijvoorbeeld bij een release van Soldaat van Oranje)

12 September komt een Paul Verhoeven box uit bij VFE met al zijn korte films, zijn docu over Mussert, zijn film over het Korps Mariniers en deze, Voorbij Voorbij !!!!!

VFE

avatar van Quentin
Aparte film uit het oeuvre van Verhoeven, een kleine film die erg ingetogen is gemaakt. Geen spektakel maar een mooi en rustig verhaal dat door uitstekende acteurs prima wordt neegezet. 3,75*

avatar van raymon
Voorbij, Voorbij

vond het een goeie film. Het acteer werk van de gehele cast is erg goed, het verhaal vond ik erg goed en interresant. Er zitten toch een aantal spannende scenes in de film het einde is nogal tja verwacht maar ik vond het toch een vermakelijk na-oorlogs film van Paul Verhoeven, als je een fan bent is het een leuke film op te zien.

voor 20.00 euro te koop bij FreeRecordShop

3,5***

Heb de box "De vroege films van Paul Verhoeven'' gekregen voor Sinterklaas. De Worstelaar gisteravond bekeken en deze Vanochtend.

Het was absoluut geen spektakelfilm. Het ging natuurlijk meer om de frustratie om die Niels na 35 jaar nog steeds af te maken. Er zat geen aftiteling bij de film maar in de Biografie van Paul verhoeven zit een filmografie dus dat is handig. Andre van den Heuvel speelde zeer goed, leuk om te zien hoe hij zijn oude ''vrienden'' weer opzoekt. En af en toe wat tragiek bijvoorbeeld bij de 1e persoon die hij bezoekt. Eigenlijk wil niemand meedoen, maar uiteindelijk gaat Piet Romer toch over stag.

Mooie soundtrack en camerawerk zag er wel oke uit. Voor de rest niks op aan te merken gewoon een vermakelijk filmpje

3,5 ster*

robertus65
Mooi film, kijkt met een klein uur lekker vlot weg, had wat mij ook wat langer mogen duren. André van den Heuvel speelt hier heel goed. Verhoeven laat zien hoe verschillend de mensen er mee omgaan na al die jaren.

Ik vind 'm wel degelijk gemaakt, met veel mooie momenten, maar bij overdenken toch wat te gewild van verhaallijn. De hoofdpersoon is te kort door de bocht m.i., ook voor een korte film. Er zijn immers instituten genoeg om landverraders bij aan te geven, ook 35 jaar na dato. En de 'afrekening' vond ik daarom net niet scherp genoeg; te weinig (of niet de juiste) woorden dan wel geweld.

(Geef mij maar "Een hagedis te veel", ook in die dvd-box van de vroege Verhoeven.)

winterswijk schreef:
Raar verwijt. Het hele vertrekpunt van de film is nu juist de belofte die de groep met elkaar maakte in '45 (en het dus zelf te doen i.p.v. een of ander instituut of wat dan ook).

Hum, ja, zit zeker wat in. ---

Maar ik vind de grondslag van die belofte dan niet overtuigend genoeg gebracht. "Eerwraak" om de schofterige moord en persoonlijke vernedering, goed. Maar wat gebeurt er dan in die 35 jaar daarna? Van enige activiteit die wraak uit te voeren wordt niet gerept. En stomtoevallig iemand in de bus zien zitten, moet daar de gerechtigheid van afhangen? Of de meer algemene filosifie van "ze lopen nog allemaal vrij rond" en " die boekjes die jij verkoopt maken dat de mensen niet meer nadenken".... Ja, dat doet 't bij mij niet, te triviaal....En als het dan toch zo diep zit.... vind ik het eind te mild.

Is alweer bijna vier jaar geleden dat ik hem zag, maar volgens mij kwam die belofte inderdaad voort uit eerwraak (of in ieder geval om de dood van één van hun kameraden te wreken). Wat er vervolgens gebeurt wanneer ze die SS'er tegenkomen, is het inmiddels bekende 'goed-fout'-spelletje, met allerlei innerlijke conflicten en (morele) dilemma's.

Ik heb hem vanochtend bekeken. Ja, "om Arie" , de dode kameraad, wordt die wraak gezworen, in het eerste hoofdstuk, zo'n beetje.

Vroeg me ook af of ik niet iets van verdediging wilde horen van de moordenaar, inzicht in zijn psyche, zijn onbegrijpelijk waarom van handelen. Kan een generatieverschil zijn, dat ik daarom de emotie niet diep invoel, daar ik zelf "De Oorlog" niet heb meegemaakt. Tegenwoordig, met een beeld van Hitler bij Madame Tussaud in Berlijn.. . . .

Overigens zit er in de box ook een documentaire over Mussert, die hiermee contrasteert door zijn objectiviteit.

avatar van Legan
Degelijk. Dat is wat Paul Verhoeven met Voorbij, Voorbij neerzet. Niets meer en niets minder.

Van een aangename korte duur en met een aardige cast, maar juist veel interessantere personages (en dan vooral de hoofdpersoon Ab). Prima opbouw (hierdoor valt de voorspelbaarheid niet echt op) en goed gebruik van flashbacks om zowel het verhaal te vertellen maar ook om, en dat is nog belangrijker, te laten zien hoe de personages door de jaren heen zijn verandert (immers: voorbij, voorbij).

Een groot minpunt is het teleurstellende einde waar men het er zich wel erg gemakkelijk vanaf maakt. Inspiratieloos, gemakzuchtig en afgeraffeld en je achterlatend met een onvoldaan en ontevreden gevoel.

avatar van Earth
Bij herziening toch beter dan verwacht. Enkele keren zater er toch meer diepgang in dan verwacht. Leuk dat een bepaald deuntje ook in Spetters terugkomt.

Al een tijd geleden de Verhoeven-box met vroege films aangeschaft en vandaag Voorbij, voorbij gekeken. Indrukwekkende film, met mooie rollen. Wat je je alleen wel moet bedenken is dat je naar een film van bijna 40 jaar terug zit te kijken. De mensen die de oorlog hadden meegemaakt waren toen eind-vijftigers, begin zestigers die vaak nog volledig in het leven stonden. Intussen is de oorlog nóg eens 37 jaar langer geleden en zijn heel velen die het meemaakten niet meer onder ons. Maar terug naar deze film: mooi stuk vakmanschap.

Bigjerry schreef:

Helemaal mee eens. Kende deze film niet en prima om hem gezien te hebben. Verhoeven en Soeteman leverden nu eenmaal altijd vakwerk. Zo ook de cast. Maar inderdaad, het slot is nogal mager. Maar los daarvan is deze film heel erg jaren zeventig/tachtig. Het waren de jaren waarin Nederland pas echt aan het evolueren van de Tweede Wereldoorlog en het verzet toekwam, mede door toedoen van L. de Jong. Dat was in de jaren vijftig en zestig niet gebeurd. Hier gaat het natuurlijk om de vraag: wanneer is de oorlog echt afgelopen, 5 mei 1945, of werkt die nog door tot in 'onze' tijd, dwz de tijd waarin deze film gemaakt is. Maar voor de kijker van nu is dat niet meer relevant. In die zin is het ook een gedateerde film, en zo heb ik hem ook bekeken.

Overigens, volgens IMDb is de film voor televisie gemaakt in 1981, en niet in 1979 zoals hier is vermeld.

avatar van chiel
Fransman schreef:

De film is in 1979 opgenomen, maar pas in 1981 afgemaakt en uitgezonden. Dus zou het jaartal op MoMe ook 1981 moeten zijn.