Treurgrond (2015)

Zuid-Afrika

geregisseerd door Darrell Roodt
met Erica Wessels, Steve Hofmeyr en Jana Strydom

Een boerengemeenschap in Zuid-Afrika probeert de 'plaasmoorden' (boerderij-, hoeve- of erfmoorden) te overleven waarmee ze bijna elke dag geconfronteerd worden. Tussen de druk en angst die deze aanvallen op afgelegen boerderijen met zich meebrengen, probeert Lukas van Staden zijn familie, boerderij en vrienden te beschermen. Treurgrond laat de gevolgen van een van deze 'plaasmoorden' op de gemeenschap zien en probeert hiermee dit ernstige probleem onder de aandacht te brengen.

avatar van Peter Anshof
Via Geenstijl heb ik 20 stuks cadeau gedaan: deze film hoort iedereen te zien, omdat hij laat zien hoe een hele gemeenschap wordt kapotgemaakt door plaasmoorden, niet enkel "de blanken"...
In Nederland krijgt de film GEEN aandacht, waarschijnlijk omdat ze zo goed genuanceerd is en het niet past in het "plaatje" van het zo "goede" ANC.
Google op TREURGROND en kijk/koop 'm online: in onze bioscopen zal de film niet komen, vrees ik...

avatar van Corcicus
Ben ik zeer benieuwd naar. De genocide op de blanken is te lang onderbelicht gebleven.

avatar van behangdelul
Peter Anshof schreef:

hoe vervelend ook,als het qua verkoop niet werkt, zorg dan dat ie gedownload kan worden.

avatar van John Milton
Film is niet geheel vrij van controverse zie ik, bij het zoeken naar wat meer info. Ook wat betreft de gewonnen festivalprijzen, trouwens.