Noah's Ark (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Avontuur

geregisseerd door John Irvin
met Jon Voight, F. Murray Abraham en James Coburn

Noach is de uitverkorene die van God de opdracht krijgt een enorm schip te bouwen dat groot genoeg is om een mannetje en een vrouwtje van alle diersoorten op aarde mee te nemen.

Vreemd dat Steenburgen hierboven niet vermeld wordt.

Jammer dat een film met zulk mooi beeldmateriaal zo'n slecht verhaal heeft.
Ik bedoel hier natuurlijk het script van de film en niet de bijbel zelf, waarop dit gebaseert is.
Naar mijn visie ga je of een bijbelgetrouw verhaal neerzetten of je maakt een humoristische versie ervan ofzo, maar deze film maakt er een potje van. De film probeert om te beginnen 2 verhalen door elkaar heen te mixen. Eerst het verhaal van de vernietiging van de steden Sodom en Gomorra, daarna het verhaal van de grote overstroming en de ark van Noach. In de bijbel worden beide steden pas ná de overstroming vernietigd.

Noach woont in het begin van de film in Sodom, samen met zijn vrouw en zijn zonen Sem, Cham en Jafet. Lot, een vriend van Noach woont hier ook. (in de bijbel was Lot een neef van Abraham, die pas 500 jaar na de zondvloed geboren zou worden) Noach probeert niet mee te gaan in de zonde van Sodom en Gomora, dat ze zondig zijn blijkt volgens de film uit hun vechtlust (het uiterst onrealistische gevecht in het begin van de film tussen 2 groepen mannen uit beide steden) en hun overmatige drankgebruik en hun zedeloosheid (de film laat mannen zien die dronken op straat liggen tegen vrouwen aan).
(De bijbel heeft het echter vooral over hun ongodsdienstigheid en hun homoseksuele praktijken).
Noach vraagt god om de steden te sparen als er ook maar 10 godsdienstige mensen in leven.
(dit staat ook zo in de bijbel, hoewel Lot dat dus vroeg).
Noach kan god horen als een stem in de lucht. God blijkt erg machtig als hij een vulkaan laat uitbarsten.
God lijkt echter in deze film niet al te intelligent. Er wordt gezegd dat noach weet dat deze God de enige god is, dat wil dus zeggen de schepper van de aarde en de mensen. In de film blijkt echter meermaals geen enkel respect voor dat gegeven. Noach beledigd God af en toe, God zegt soms dat hij ergens even over moet nadenken en God zegt dat de mensen als ze goed hun best doen wel beter worden. In de bijbel word herhaaldelijk door God uitgesproken dat de mens van zich zelf tot niets goeds in staat is.
Wat erg mooi is in de film is de bouw van de ark. En het is ook grappig dat je bij de dieren die de ark binnenlopen een dodo ziet (vandaag de dag uitgestorven). Het is echter heel raar dat je nog voor de ark af is een regenboog ziet. Dit is heel erg raar omdat de regenboog pas het eerst word gezien na de grote vloed (volgens de bijbel) als teken van God dat hij de mensheid nooit meer zo erg zal straffen. Later in de film word dit eveneens zo gezegd, en hoe kan Noach dit nu een bijzonder teken vinden als hij de regenboog al vaker gezien heeft? (Waarschijnlijk heeft het , volgens de bijbel, nooit geregend voor de grote vloed, er zou een andere atmosfeer geweest zijn met een dampkring die veel dikker was en waar veel meer water inzat)
Heel raar is ook dat zo'n beetje het komplete dorp de vloed overleeft. Aangevoerd door lot, die ook uit Sodom is ontsnapt, word er een aanval gedaan op de ark. Hier vervalt de film in een soort piraten verhaal. De ark wordt geenterd en Lot staat op het punt te winnen als (hoe kan het ook anders) de dieren een handje komen meehelpen met Noach en zijn zoons. Waar slaat dit op? Als Noach en zijn vrouw en zijn 3 zoons met hun vrouwen niet de enige overlevenden zijn, wat is dan eigenlijk de straf van God? Hij zou toch de hele wereld vernietigen omdat men er zo'n puinhoop van maakte?

Mijn oordeel over de film is:
Erg ongeloofwaardige film, matig geacteerd, een verhaal dat zichzelf tegenspreekt en totaal niet met de bijbel klopt, 2 verhalen ipv 1, (en dus) te lang, een gemiste kans want het had zoveel meer kunnen wezen door bijvoorbeeld gewoon vast te houden aan het bijbelse verhaal en het sodom en gomorra + Lot gedeelte weg te laten.

1 ster voor het enige interressante: de weergave van de ark met de dieren.

avatar van Anatolia
Slechte film inderdaad gandalf. Vooral de manier waarop Noah met God praat is belachelijk. Net of ze pokervrienden zijn. En dan Noah's vrouw die net doet of het de gewoonste zaak van de wereld is en dat even netjes uitlegt aan hun kinderen.
Ik kan die Steenburgen maar niet uitstaan trouwens. Wat een slechte actrice zeg! In elke film dezelfde 'onschuldige' mimieken van een gevoelig 10-jarig meisje. Dat past niet echt meer bij een 60-jarige vrouw (zie o.a. ook Time after Time en Back to the Future 3).

(Eén van de slechtste) bijbelverfilming allertijde. Film slaat nergens op. Ik sluit ook bij Gandalf aan

avatar van Dirk1969
Geen idee wat de makers van deze film hebben beoogd:

Als het de bedoeling was om een serieuze verfilming van de bijbelse verhalen te maken, dan is de poging jammerlijk mislukt omdat het verhaal van de film nauwelijks iets met de bijbel te maken heeft. Bovendien zullen veel gelovigen de wijze waarop Noach met God praat als godslasterlijk ervaren.

Als het de bedoeling was om een persiflage op de bijbel te maken, dan is dat evenzeer mislukt. De film is onvoorstelbaar melig en je kunt hem eigenlijk niet uitzitten zonder voortdurend kromme tenen te krijgen.

Hoe kunnen volwassen mensen zoiets stompzinnigs maken?

Jon Voight op de affiche, dat kan toch niet slecht zijn !!
Maar het tegendeel is waar, dit is misschien wel zijn slechtste rol ooit, en dan acteert hij samen met Mary Steenburgen nog goed, gezien tegenover de rest van de cast.
Ook het verhaal is bijzonder matig. En zijn de locaties bij wijlen prachtig dan zijn de special effects miserabel te noemen.
Ik heb de indruk dat men met meer middelen toch iets beters had kunnen maken van deze prent. Maar helaas...

avatar van 606
heel slecht deze film
leuk voor mensen die niet zo van films houden.

1,5 ster

Dit is niet echt een film maar is een miniserie. Voor een film is het inderdaad slecht maar voor een miniserie (bedoelt voor op TV) valt het wel mee. Natuurlijk zijn de special effects niet echt bijster maar dat is meestal bij een miniserie. Jon Voight als Noah viel wel tegen. Leuk om eens gezien te hebben (ze zenden hem nu regelmatig uit op Hallmark).

avatar van LOVExxYOU
ik vind het wel een mooie film (miniserie)

avatar van kirk douglas
Een waardeloze film die overigens voor een habbekrats te koop is bij onder andere de Bart Smit.
De film voelde aan als een slechte aflevering van Xena(waarvan er overigens meer als genoeg zijn) de verhalen uit de bijbel worden gewoon door elkaar gegooid.
De gevechten op het begin zijn belachelijk net als het acteerwerk.
Pure tijdverspilling.

Was inderdaad niet god, maar ook niet heel slecht, de special effects zijn zwak, zeker voor een film van 1999!!
Maar vond hem nog net te pruimen dus 4/10

avatar van 606
lvlvlv schreef:
Maar vond hem nog net te pruimen dus 4/10

God deed ook niet mee.

avatar van riesma
gandalf schreef:
een verhaal dat zichzelf tegenspreekt en totaal niet met de bijbel klopt

Dus het heeft wel de Bijbel als leidraad genomen, die spreekt zichzelf ook vele malen tegen.

riesma schreef:

grappenmaker, deze discussie wil je echt niet aangaan.

avatar van riesma
Nee klopt, het was enkel een reactie op het opmerkelijke citaat van gandalf.

avatar van Phantasm
Film die lekker wegkijkt, zo slecht vond ik deze ook weer niet.

avatar van Captain Proton
Goede personages, verhaal en special effects. Alleen wat ik jammer vond, is dat de makers (ondanks dat ze in het begin al aankondigde) teveel vrijheid hebben gebruikt. Eerst werd Noach uitgelachen dat hij een boot bouwt en bij de zondvloed hebben die gasten opeens een boot. Verder een aardige film. Hoewel ik me afvroeg wat Lot daar te doen heeft?