Malaya (1949)

Avontuur

geregisseerd door Richard Thorpe
met Spencer Tracy, James Stewart en Valentina Cortese

Nadat hij enkele jaren in het buitenland heeft gewoond, keert journalist John Royer terug naar de Verenigde Staten, als zij net in de Tweede Wereldoorlog zijn gestapt. Hij weet de overheid ervan te overtuigen hem aan te stellen om rubber uit Malaya te smokkelen. Een figuur uit Royers verleden, Carnahan, wordt uit de Alcatraz-gevangenis gehaald om hem te assisteren. Samen reizen ze naar het zuidoostelijk deel van Azië en zetten ze hun smokkelplan in werking.

avatar van mrklm
Twee topacteurs, een exotische naam, Sydney Greenstreet en een papegaai in een aftands café. Eén van de vele pogingen om het succes van Casablanca te evenaren maar ondanks de aanwezigheid van veel van de juiste ingrediënten nog niet in de buurt kan komen van dat meesterwerk. Het oogt allemaal wat goedkoop en zowel James Stewart als Spencer Tracy zijn weinig overtuigend als twee mannen die hun leven op het spel zetten om rubber uit Malaya te smokkelen. Er is overigens wat weinig actie om deze film werkelijk te bestempelen als een 'avontuur'.