ad
  • 8.117.348 stemmen

Radiograph of a Family (2020)

Documentaire | 82 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Noorwegen / Iran / Zwitserland

Geregisseerd door: Firouzeh Khosrovani

IMDb beoordeling: 7,1 (85)

Releasedatum: 23 november 2020

Over Radiograph of a Family

“Moeder trouwde een foto van vader,” is de openingszin van deze intieme documentaire. Het blijkt geen dichterlijke vrijheid van maker Firouzeh Khosrovani. Haar moeder Tayi trouwde in Teheran letterlijk met een portret van Hossein, omdat hij als student radiologie in Zwitserland niet zomaar kon terugreizen naar zijn thuisland. Het blijkt tekenend voor de kloof die altijd is blijven bestaan in dit huwelijk tussen de seculiere, progressieve Hossein en de traditionele, devote moslim Tayi. Zo is deze familiegeschiedenis tegelijk een röntgenfoto waarop de conflicten in de Iraanse maatschappij in de opmaat naar en de nasleep van de Iraanse Revolutie van 1979 zichtbaar zijn.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een vrij boeiende documentaire over een gezin die de grote veranderingen in Iran in de jaren 70 en 80 heeft doorlopen. Het gezin staat eigenlijk als een metafoor voor de Iraanse geschiedenis. In het eerste deel wordt gefocust op de man die seculier en hooggeschoold is. In het tweede deel en na 1979 wordt de focus op de conservatieve vrouw gelegd. Het levert een boeiend portret op en je krijgt wel een beeld hoe mensen in beide periodes en regimes functioneerden in de maatschappij.

Prima gebracht en goede montage om alles levendig te houden. Niet eentje die ik me zal blijven herinneren, maar fijn om eens gezien te hebben. Dit was overigens de openingsfilm op het online Mooov-festival 2021.