Son-Mother (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 102 minuten
Alternatieve titel: Pesar-Madar
Oorsprong:
Iran / Tsjechië
Geregisseerd door: Mahnaz Mohammadi
Met onder meer: Raha Khodayari en Mahan Nasiri
IMDb beoordeling: 7,2 (441)
Gesproken taal: Perzisch
Releasedatum: 17 juni 2021
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Son-Mother
Leila is weduwe. Samen met haar 12-jarige zoon Amir en 2-jarig dochtertje woont ze in een huurkamer. De fabriek waar ze werkt zit in moeilijkheden en ze vreest ontslagen te worden. Trouwen met de buschauffeur Kazem zou een oplossing voor haar financiële problemen kunnen zijn, maar Kazem heeft een dochter van 12 en volgens een Iraanse religieuze traditie mag een jongen die geen bloedverwant is, niet met een meisje onder één dak samenwonen. Kazem stelt voor Amir ergens anders te laten wonen tot zijn dochter gehuwd is, maar Leila wil dat niet. Als plots het dochtertje van Leila erg ziek wordt en alleen Kazem geld heeft om de dure medicatie te betalen, staat Leila voor een hartverscheurende keuze.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72619 berichten
- 5778 stemmen
Vanaf 17 december in de bioscoop (MOOOV Film Distribution)
tbouwh
-
- 5650 berichten
- 4966 stemmen
Debuterend regisseur, maar het scenario komt van Gouden Beer-winnaar Rasoulof (There is no Evil). Was dus geen toeval dat ik daar als onwetende aan moest denken tijdens het kijken. De film speelde me dramatisch en stilistisch iets te veel op conventies, maar ik was wel te spreken over de wijze waarop ingeburgerde structuren en gewoonten hier kritisch uitgelicht worden zonder dat daarbij de personages (ook) onder een direct oordeel vallen.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Knappe debuutfilm van Mohammadi waarbij de streng religieuze normen de toekomst van een alleenstaande moeder in de weg staan. Ze bevindt zich dan ook al gauw in een patstelling waarbij een huwelijk impliceert dat ze haar job zal verliezen en ze bovendien afhankelijk wordt van een man. Ondanks alle financiële moeilijkheden houdt ze wel van haar zelfstandigheid, maar wordt ze gedwongen deze op te geven om haar dochter alle kansen te geven tot medische zorg. Tegelijkertijd dient ze haar zoon (op te geven) wegen één of andere absurde religieuze regel
Extra interessant wordt het wanneer er niet echt een richting of oordeel wordt geveld door de regisseur. Je kan als kijker alleen maar met ongeloof de feiten in je opnemen. Erg sterk drama waarbij de personages sterk tot hun recht komen. De ondergeschikte positie van de vrouw binnen een patriarchale samenleving komt goed tot zijn recht. Daar waar het eerste deel van de film focust op de moeder, komt de klemtoon in het tweede deel op de zoon te liggen. Verschrikkelijk bij momenten ...
De filosoof
-
- 2023 berichten
- 1405 stemmen
Redelijk goede film die laat zien hoe in een streng-islamitisch land de traditionele waarden en zeden zeer discriminerend en onderdrukkend jegens vrouwen zijn: een vrouw die niet (meer) getrouwd is moet wel een hoer zijn en die reputatie is het ergste wat je als vrouw kunt overkomen want je goede eer is belangrijker dan je leven. De vrouw in de film heeft dan ook geen andere keus dan om te trouwen met de man die zich aanbiedt, ook al moet ze daarvoor zelfs haar zoon verlaten omdat zijn aanwezigheid in het nieuwe gezin weer de eer van de man en zijn dochter op het spel zou zetten. De film toont overigens uitdrukkelijk niet dat mannen slecht en vrouwen goed zijn want de man in de film is een lieverd en het is een heksachtige vrouw die de plannen bekokstooft en het verdrietige lot van de vrouw bezegelt: het is het ‘systeem’ ofwel de traditie en eercultuur – wat andere mensen zullen zeggen – die mensonterend is en waar man en vrouw zich aan moeten onderwerpen.
De film heeft twee delen: in het deel ‘zoon’ zien we de moeder en het deel ‘moeder’ alleen de zoon, waardoor onze aandacht wordt gevraagd voor het lijden dat we niet zien. Het tweede deel is spannender dan het eerste deel, al moet de film het niet hebben van een spannend plot: de film is traag en wil bovenal een politieke boodschap communiceren.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Leila [Raha Kohdayari] is een Iraanse weduwe met twee kinderen wiens baan op het spel staat omdat ze regelmatig thuis moet blijven om voor haar jongste te zorgen. Wanneer de fabriek besluit alleen nog maar ‘gezinshoofden’ in dienst te houden, komt Laila voor een moeilijke keuze te staan. Buschauffeur Kazem [Reza Behbudi] dingt al enige tijd naar haar hand, op voorwaarde dat hij niet voor Leila’s oudste zoon Amir [Mahan Nasiri] hoeft te zorgen. Bibi [Maryam Boubani] denkt een oplossing te hebben waarmee Leila haar baan kan houden en na een maand weer herenigd kan worden met haar zoon, maar het loopt anders. De eerste helft (Son) schetst Leila’s dilemma en maakt duidelijk hoe en waarom ze tot een besluit komt. Het tweede deel (Mother) toont de gevolgen van dat besluit voor Amir. Geeft inzicht in de traditionele sociale structuren die nog steeds domineren in Iran, alsmede wat de impact is van de internationele economische sancties tegen het land, maar de centrale personages zijn weinig toegankelijk.
Creative-lady
-
- 565 berichten
- 412 stemmen
Viel wel mee. Al begreep ik niet waarom Amir op een gegeven moment niet wou praten...
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.