De Stig (2020)

België
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Eric Goens en Diederd Esseldeurs
met Stig Broeckx

De Stig is het verhaal van een jongeman die nooit heeft opgegeven. Een man die opnieuw wilde leren praten. En dat vandaag doet. Een man die opnieuw wilde leren lopen en dat vandaag doet. Een man die zelfstandig wilde leren eten en dat vandaag doet. En bovenal een man die opnieuw wilde fietsen. Niet zomaar op een driewieler voor mensen met een fysieke beperking. Nee, op een échte fiets met maar twee wielen. Het verhaal toont hoe Stig Broeckx kracht put uit anderen, sportlui die gewond raakten en die een gelijkaardig gevecht hebben geleverd. Maar het verhaal toont evenzeer hoe Stig zélf een voorbeeld is voor anderen.

avatar van SanderPuntCom
Morgenavond te zien op Eén.

avatar van Fisico
Zeer knappe docu over de onfortuinlijke Stig Broeckx. Hij was een talentvolle renner van de Lotto Soudal ploeg totdat een zware val in de Ronde van België een einde maakte aan zijn profcarrière als profwielrenner. Zijn lot was gelukkig niet hetzelfde als Bjorg Lambrecht. Hij overleefde het al zijn de beelden in het ziekenhuis hallucinant. Zijn hersenactiviteit waren minimaal ...

Zijn ongelooflijke positivisme, zijn steedse goedlachsheid, maar vooral zijn ontzettende doorzettings- en relativeringsvermogen zorgen ervoor dat Stig een voorbeeld is (geen norm), en een leidraad zijn voor welke vooruitgang hij tot vandaag bereikt heeft. Echt een dikke chapeau met wat hij de voorbije jaren heeft gepresteerd. Zijn koppigheid en zijn wil om vooruit te gaan is ongelooflijk.

Interessant waren ook de beelden toen hij aan de eettafel kwam van de Lottoploeg tijdens de Tour de France. Thomas De Gendt sprak het letterlijk uit, maar ook de anderen wisten niet goed hoe te reageren op Stig. Het was voor hen confronterend te zien wat voor gevaarlijk beroep een wielrenner heeft. Het kan in één seconde afgelopen zijn. In eerdere interviews met renners las ik hetzelfde dat er waren die hem bewust meden, niet uit onverschilligheid, maar gewoon uit zelfbehoud. Een mens zou van minder beginnen twijfelen en net dat mag je niet doen in een wedstrijd. De minste twijfel en je kan zelf zwaar vallen. Wielrennen verloopt via instincten en via automatische piloot. Neem dat weg en hebt maar een halve wielrenner meer.

Proficiat aan Eric Goens en zijn crew die ook na "Het Huis" een bekijvende niet-sensationele docu heeft gemaakt van de revalidatie van Stig. Maar de grote ster is zonder twijfel Stig zelf. Chapeau man! Ook hulde aan de dichte familie en vriendenkring die Stig steeds hebben gesteund.

avatar van GoodOldJack
Het maximum van het maximum voor Stig Broeckx zelf dat in alle geval, onwaarschijnlijke beelden. Om even heel stil van te worden en stil te blijven staan bij wat voor een geluk je zelf hebt door volledig gezond te zijn.

avatar van Sergio Leone
Mja.

Arme kerel, die Stig Broeckx. Ik heb immens veel respect voor zijn niet-aflatende honger naar terug beter worden, om uiteindelijk een 'gewoon', zelfstandig leven te leiden. De persoon Stig Broeckx zoals door Eric Goens hem in zijn series, reportages en documentaires laat zien is een voorbeeld, een bron van inspiratie voor velen.

Deze 'film' lijkt mij voor 3/4e te bestaan uit fragmenten die al in de serie Bargoens te zien waren. Slechts het laatste stuk is nieuw. Toch springen er enkele scènes bovenuit, waaronder die aan tafel met de renners van Lotto Soudal. De pijnlijke stilte en krampachtige poses van de coureurs spreken boekdelen. Thomas De Gendt durft het ook uit te spreken. Best hard ook voor Stig om effectief veel 'vrienden' uit het peloton verloren te hebben, ook al doen die dat eerder uit een soort ontkenning of zelfbehoud.

Ik hoop voor hem dat hij het plafond nog niet bereikt heeft en dat hij minstens nog beter leert wandelen en dat ook het praten nog beter wordt. Hoe dan ook is hij allang een voorbeeld, iemand die topatleet gebleven is, ondanks alles. Ik ben benieuwd hoe lang Goens hem nog gaat volgen, want dat hij met Stig een heel dankbaar persoon heeft om documentaires rond te maken, zal hij wel als eerste geweten hebben.