Your Mum and Dad (2019)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Klaartje Quirijns

“Ze maken je kapot, je moeder en je vader. Het is misschien niet bedoeld, maar ze doen het wel. Ze vullen je met de fouten die ze zelf hadden en voegen wat extra toe, alleen voor jou.” Dit begin van het gedicht van Philip Larkin raakt de kernvragen in de film aan. Filmmaker Klaartje Quirijns richt de camera op zichzelf om de krachtige dynamiek van haar eigen familierelaties en de manier waarop zij haar leven vorm hebben gegeven te verkennen.

Het uitgangspunt van de documentaire vind ik niet zo bijzonder omdat het een beetje een open deur is: onze identiteit is mede gevormd door wat we meekrijgen van de cultuur en onze ouders, inclusief hun trauma’s die dan vaak de vorm van een familiegeheim of -taboe – waar men niet over spreekt – krijgen (waarbij met name onverwerkte rouwverwerking een grote rol heeft in deze film). Maar het is toch nog best een interessante film geworden omdat het leuk wordt verteld, het mooi is gefilmd en de verhalen met hun psychologische analyses ervan best interessant zijn. Wel is het soms wat verwarrend doordat er meerdere levensverhalen door elkaar worden verteld (al blijken er ook opvallende parallellen tussen te zitten).

avatar van John Milton
Ik kan me daar redelijk achter scharen. Voor mij was het met name het persoonlijke van die zoektocht en acceptatie van de eigen identiteit (en die van ouders) die het zo invoelbaar maakte. Het raakte mij wel, de pijn was af en toe zo duidelijk...

Geprobeerd toe te voegen aan IMDb, daar bleek ik nog niet veel handigheid in te hebben, maar ik heb het verzoek ingediend.