Geen Koningen in Ons Bloed (2015)

Alternatieve titel: One Night Stand X - Geen Koningen in Ons Bloed

Nederland

geregisseerd door Mees Peijnenburg
met Jonas Smulders, Olivia Lonsdale en Malou Gorter

Ze poetsen hun tanden, eten met mes en vork en proberen aardig en eerlijk te zijn. Maar wat Tomas, een teruggetrokken jongen van zeventien, en zijn felle zus Naomi echt graag zouden willen is moeilijk te vinden in de jeugdzorgwereld waar ze zich staande houden. Na een dramatisch voorval groeit het besef van hun belangrijkste houvast. Koningen zullen ze niet worden, maar als broer en zus hebben ze elkaar.

TEASER

avatar van .adham
Olivia Lonsdale is prachtig in deze film

avatar van McSavah
Olivia Lonsdale is altijd prachtig.

Het begin gemist, maar het zag er zeker fraai gefilmd uit. Deed me soms wat aan Spring Breakers denken. Misschien te duidelijke cinematografische referenties, maar ik zou 'm nog weleens in zijn geheel willen zien.

avatar van mjk87
Sterk. En jammer eigenlijk dat de film maar 50 minuten duurt, want hier had best meer beelden bij mogen zitten. Wat we krijgen is vooral een sfeerportret waar je dan net te weinig van krijgt. Zeker dat leven rond hun instelling had best meer in beeld gemogen.

Maar goed, de stijl verder is aardig, zij het niet bijzonder. Niet bjzonder in de zin dat het echt spettert noch in dat het echt origineel is, want het voelt wel als hedendaags Nederlands arthouse met gespeel met focus, handgehouden camera en soms stiltes die er vooral in lijken te zitten omdat stiltes zo interessant staan. Maar sommige stukken zijn erg mooi dromerig en de muziek is ook bijzonder fraai. En bovenal wordt er sterk geacteerd. Het Drank-en-Drugs-meisje is al prima en weet ondanks die stiltes met haar blik veel te zeggen, maar het is vooral Smulders die de show steelt in een sterke ingetogen rol met veel verdriet en woede achter zijn wat stille façade en altijd even geloofwaardig. Sowieso hebben de beide spelers een chemie en voelen echt aan als broer en zus. 3,5*.